110815-21

Mest skit med gubben.

Måndagen den 15/8
Ingen bra morgon, jobbigt, jobbigt. Fick i mig pillerna och frukosten med stor möda och stort besvär, men det största besväret var kvar, duschen.
Det var det värsta jag gjort på länge, ventilerade hela tiden, kunde inte lugna ner andningen, kändes som panik när man försökte att gå in i vattenstrålen och jobba med händerna uppåt för att tvätta håret.

Blev en dräpande 45 minuters period innan kroppen var ren, tur att den inte är så stor, sen var man alldeles slut i både kropp och huvud.
Resten av dagen blev inte heller någon höjdare, jobbig kväll också, hade tömt ut alla krafter på duschen.

Tisdagen den 16/8
Trög och jobbig morgon igen, tog halva förmiddagen innan man hade fixat sina rutiner.
Blev inte bättre senare heller, utan blev nog sämre efter lite vila på eftermiddagen. Kom faktiskt igång lite framåt åtta-tiden så att man kunde känna sig närvarande i vardagsrummet, och kolla lite TV, vilket väl snart är det ända man orkar med. Anna var inne på en snabbvisit.

Fixar för tillfället inte ens till att göra lite mat, varken till mig själv eller resten av familjen, de får fixa allt när de kommer hem, där sitter jag som ett kolli , inte riktigt kanske, men känns så just nu.
Undrar hur länge de orkar, eller jag?  Men jag tänker kämpa en tid till, blir man inte för nersatt så finns det ju ett mål i framtiden.

Onsdagen den 17/8
Sovit kanonbra, "försov mig" till 09.10 idag
Känner mig betydligt bättre för att mycket slem försvunnit, bra andning när man ligger still. Däremot orkar man fortfarande inte röra på sig förrän andningen stressar upp sig och man måste stå och hänga på något.
Tyvärr orkade jag inte vara med idag och ta farväl av en kompis och lite av min mentor som tråkigt nog lämnat oss.

Men kanske det är början till att bli något milligram bättre för varje dag, hoppas ju på det iallafall.
Blev en ganska sådär kväll i fåtöljen, har nog tappat stinget lite också, tycker att läkarna ska kunna hitta vad det kan vara som gör att det blivit så mycket sämre nu.

Torsdagen den 18/8
En jättebra sömn och härlig långsovmorgon idag igen, uppstigning 08.30.
Linda var hemma på förmiddagen, så till lunch slog vi till med varsin kebabtallrik som Linda körde och hämtade, jag åt upp hela portionen, men sen var man mätt ända upp.

Vilade en stund på eftermiddagen, Linda kom hem vid halv fyra, eftersom hon hade haft mormor Karins bil till låns så tvättade hon den och bytte torkarblad.
Jag var faktiskt också ute och gjorde henne sällskap, gick några småpromenader på 8-10 meter i taget.
Var väl bara det att man kanske skulle ha kunnat fixa lite mat istället, men det var så skönt att kunna vara ute så jag glömde det. Blev en godkänd kväll.

Fredagen den 19/8
Funkade inte alls idag, konstigt nu när det varit på uppgång ett par dagar, men skit igen.
Trögt och flåsigt, måste stensätta mig för att gå ner och duscha, tog 40 minuter, det var en upplevelse som var värre än att simma 50 meter under vattnet, fick inte mer luft iallafall.

Blev sen liggande i sängen ett par timmar efter den ansträngningen.
Efter lunch kom Daniel, Anna, Kalle och Måns för att hämta upp Linda, de skulle upp till Vimmerby för imorgon är det rallytävling där.
Lite efter de åkt kom Anna och Tobbe in på en snabbvisit innan de också gav sig iväg efter de andra till Vimmerby.

Jag tillbringade resten av dagen i sängen, orkade ingenting, helt kass, försökte göra Anki sällskap på kvällen men det gick inte så länge, hon hade det nog trevligare utan mig i det skicket, Erik var ju hemma också, för han åker inte till Vimmerby förrän imorgon.

Lördagen den 20/8
Började på nivå låg, men kom upp och åt frukost, stod framdukad på bordet, gissa vem som gjort den?  Anki.
Då kändes det lite piggare i kroppen och man kom igång lite. Erik stack till Vimmerby för att köra rally.
Anki jobbade vidare med muren, lyfter runt stenblock på 20 kg som om det vore mjölkpaket.

Peter och Emma kom ut för att hjälpa till, Peter fick målning på sin lott, för Anki gillar inte att måla från stege när det blir högt. Emma hon hjälpte Anki med muren, jag tror de blir bodybuilders snart.
De jobbade hela dagen och jag var med och hejade på och skötte pustandet, för det är jag bra på.
Orkade med att göra middag till oss också, så det kändes bra, och kollade hur det gick för Erik i rallyt, han vann som vanligt sin klass med över minuten, mycket duktigt Erik. Däremot så rullade kompisen Anna och den andre Erik, men det gick bra.

Kvällen blev ett sitt på altanen framför TV-n, Blev ju bara Anki och jag för nu hade medhjälparna åkt hem till sitt.
Plötsligt kom det någon farande runt knuten och in på altanen, tjoade hej, la väskan och försvann in på toan.
Vi hann ju faktiskt se att det var svärmor Karin som kommit hem från sin bussresa nere i Europa, och kom nu ut för att hälsa på och berätta lite innan hon skulle köra vidare till Urshult, blev lite överraskat besök på kvällen, det är alltid kul.

Söndagen den 21/8
Finns ingen kraft i gubben idag, men kom ju upp till frukost med lite ansträngning. Idag åkte Linda till Stockholm för att gå utbildning till sitt nya jobb, ska vara där hela veckan.
Anki, jag och Erik åkte till Räppe Såg och hämtade mera stenar till muren, jag klarade faktiskt av att betala med kortet, starkt va.

Eftersom det var fint väder så kom Peter och Emma ut idag också för att sola och slappa lite vid poolen, men Peter fixade ju också till att städa den och tömma ut allt regnvatten som fyllts på.
Blev lite sitt och prata på altanen denna eftermiddag.
Fanns lite ork kvar tills kvällen bara jag höll mig still i stolen.

Kommer mera snart, om orken finns någon dag, är ibland så slut att man inte ens orkar peta på tangenterna..

ha det underbart och krama varandra ///   Kramar från mig Stig



Kommentarer
Skrivit av: Anna

Du fixar detta, kom igen upp med huvudet igen. Tänk framåt! Vi tänker inte ge upp och inte du heller!!

Puss&kram <3

2011-08-31 @ 21:18:21

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0