Tisdagen den 1 / 2 2011 Lite om livet i veckan som gått

Tisdagen den 25/1

Denna dag började enligt de vanliga rutinerna, kändes faktiskt helt ok, så känslan blev att det gick mycket lättare att komma upp. Idag var det mycket som skulle hinnas med enligt agendan.

Först en dusch, vilket är något av det mest ansträngande, eftersom man ska tvätta håret med armarna uppåt en tid så blir det skitjobbigt, lugna ner andningen en stund, tvåla in överkroppen och sen pust och stånk en stund, skölj av, tvåla in underkroppen,sätt dig på pallen, pusta, tvåla in benen och fötterna,(varför ska de sitta så långt ner)? resa sig och skölja av sig, pusta en stund med handduken runt sig sen torka sig i omgångar för att sedan sätta sig och vila en stund innan nästa prövning som är att ta sig upp för trappan från källaren till övervåningen och få på sig sina kläder. Dusch och påklädning känns ungefär som när man joggade 3 km i friskt tillstånd. 

Sen kom grannen som har sin lediga dag på tisdagar in och hälsade på, alltid lika trevligt med sällskap, så på med kaffehurran och starta upp ett storbak, nej kanske inte det nä. Blev nog någon pepparkaka till kaffet och en timmes snack om allt möjligt.
Efter detta blev det en stund framför datorn, kolla mail, facebook och lite spelande, under tiden blev det intag av näringsdryck och ett glas slemlösande brus. när klockan halkat över toppen och började gå utför, vilket måste gå fortare än uppför. Det hade blivit dags att fixa lite lunch, och vila en stund samt inhallera lite innan eftermiddagens program drar igång.

En bil med ljusblå dekaler med serviceresor på sidan gled upp vid 13.30 för att transportera mig till lasarettet för att träffa en kurator kl. 14.00 för att ventilera bra och dåliga saker som cirkulerar runt däruppe under håret.
Det blev en timmes givande samtal, så vi höll på att glömma att sjukgymnastiken började vid 15.00 i andra änden av lasarettet. Det blev ett rullatorrace i kulverterna på lasarettet, gå 20-25 met, vila, gå 20-25 met, vila, det är väl detta som kallas intervallträning, kom till mina härliga sjukgymnaster fem över tre med andan i halsen, nej jag tror den var nog mycket högre än så, lugnade ner mig i 5 min sen körde vi en timme rörelseträning.
Kvart över fyra kom min älskade hustru och hämtade mig för att sedan åka hem och äta lite mat, sen behövdes det vilas en stund innan kvällen kom. Lite tv, inallera och medicinering enl. dagligt program.

Idag onsdag visste vi det skulle bli en tuff dag, upp vid 06.30 för morgonrutinerna, när de är klara så ska jag och min dotter Linda bli skjutsade till stationen i Växjö för att ta tåget 08.11 till Alvesta för att sedan byta till tåget mot Stockholm för att göra ett återbesök på St. Eriks ögonsjukhus i Stockholm.

Under denna resan har vi rullstolen med oss för att det blir för långa promenader annars, min duktiga chaufför till denna rullande racer och sällskapsdam är Linda. Tåget fungerade med endast 20 min. försening i Alvesta för att sedan vara framme i storstaden vid 12.10, Plats i stolen för att komma ut till en taxi, fick tag i en som inte körde en kilometer över 25 km/h under hela resan, som tur va är det inte mer än 4-5 km att åka. skulle ju försöka hinna äta lite innan läkarbesöket vid 13.00. Allt såg jättebra ut i ögat enl. läkaren.
Efter 1 timme blev det ny taxi till stationen för hemfärd, Kom till Alvesta vid 19.00 bara en halvtimme försenat, där hämtade Anki oss för transport hem, borta bra men hemma bäst, skönt att sätta sig på ryggen. Resan gick jättebra tack vare en suverän dotter under tågresan, och en hustru som lämnar och hämtar. Tack,tack,tack.

Torsdag, fredag blev det mycket vila och slappande, lite migrän, brukar bli så efter att man kört hårt en dag.

Lördagen drog igång på ett lugnt och varsamt sätt, äldsta dottern Anna och hennes sambo Tobias tyckte att de skulle hälsa på för lite kortspel och några öl på kvällen, yngsta dottern Linda och hennes kille Erik hängde också på, bara sonen med sambo som hade bokat lite annat. Men först till bowlinghallen och titta när de båda tjejerna skulle spela seriematch i bowling, damallsvenskan, vilket de gjorde med bravur efersom de vann. kanonbra !!
När vi sedan kom hem blev det en härlig fläskfilégryta och tagliatelli som komponerats av Anki, därefter blev det kortspel av alla de slag, varvat med efterrätt, lite gottgottt till kaffet och som sagt några öl, för att vid ca 01.30 komma på att det blivit sovdags, iallafall för mig, men det va så roligt att jag glömt bort att bli trött tidigare. Tror de andra höll på en liten stund till. Härligt kul lördagkväll, tack alla.

Söndagen innehöll en liten plåtslagare där uppe som jobbade hela förmiddagen, lite aj aj, men självförvållat som man säger, det var ju så när man va frisk också, har faktiskt varit det fast det var längesen. Däremot verkar mina lungor gilla detta, för på kvällen när jag blåste i spirometrimätaren så visade den jättebra värden, känns bra för jag tycker faktiskt att det blir lite lättare för varje vecka, Jag tycker det är HÄRLIGT... är det månne att vi går mot ljusare tider och vårens känslor, bara några månader till.

Tack för denna vecka alla nära och kära. Se till att va rädda om Er.  Hörs igen.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0