Vad har hänt V.6 ?

Gått en vecka till, vilket innebär att alla levande varelser blivit en vecka äldre, men endast enligt almanackan, för till sinnet blir man inte äldre, tror man,,, men för mig och andra som längtar till något innebär det en vecka närmare målet.

Måndagen den 7/2 var en ganska normal dag för min del, de vanliga morgonbestyren gick bra och man var väl klar framåt tio halv elva.
Nu är det ju så att man fått sällskap av 2 st hundar som har intresse av att gå ut och lufta sig lite på dagarna, så då får man släppa ut dem i trädgården, samt själv inta lite frisk luft stående på trappan för att göra dem lite sällskap, eller kanske hålla ett öga på dem.
Lite tittande på VM i skidor blir det också samtidigt som man kollar in facebook eller spelar bubbles. Efter en stunds vila blir det dags att försöka förbereda lite mat till familjen, blandat med pustande och pausande och lite kastruller med något i, så blev det något att äta illafall, inte dåligt va? kvällen firades med en sitt i fåtöljen med dumburken framför sig, men klockan går och snart blir det sängen.

Vaknade igen och då var det tisdag morgon, ny dag med kanske någon ny utmaning. Idag var det ju dags för sjukgymnastiken, härligt att träffa dessa fantastiska tjejer som ser till att man rör på sig lite grann. Fanns ju faktiskt en överbliven bil på garageuppfarten så jag kunde köra dit själv idag.
Efter en timmes träning innehållande 20 min. träning och 40 min. letande efter luft mellan övningarna så var det slut för denna gången.
Gick med "raska" steg mot bilen i 10 meter, vila hängandes mot ett räcke ett par min. sen 10 met. till och 10 till o.s.v. Som tur är så går det jättebra med andningen när man väl satt sig i bilen, slappnar av då, så det är inga problem att köra själv. Stannade till på apoteket för att beställa en omgång mediciner, och när jag gick därifrån träffade jag på först en kusin, och sedan kom det en sådan till, så det blev en lång pratstund med dem vilket var kanonkul för man har nog inte sett dem på flera år.

Denna onsdag var det dags att träffa de härliga +40 flickorna på lungmottagningen för det var dags för provtagning och blåskapacitet.
Uppstigning 06.45 för att hinna med inhallation, tvätta av sig nattdammet och inta en näringsdryck samt 2 st alvedon, Lägga sig en stund på sängen och slappa en halvtimme, för att sen ta den stora inhallationen och lite brus för att lösa ev. slem. Ut i bilen för åktur med Linda till lasarettet, åktur med fyrhjulingen till mottagningen och kolla vikten, låta dem stjäla några rör med blod, kolla blodtrycket och blåsa. Ej bra blås, bara 10-12 % kapacitet idag, enligt deras maskin. Min hemma visar bättre.
Hemfärd med mellanlandning på Munges bageri för att handla lite goa mackor till frukosten. Tack för åkturen Linda
Lite vila och sedan dags att "blogga" lite vilket är jättekul, hoppas ni också tycker det.  Koppla på duracellkraften för att fixa lite korvstroganoff med ris till mina matgäster som snart dyker upp. Denna kväll avslutades med att titta på Lindas innebandymatch i Teleborgshallen, kul att komma hemifrån en stund, de vann och Linda gjorde mål.

Torsdagen blev det en sån där snabbdusch på 40 min, lite mental förberedelse och pausande mellan tvättarna så rinner tiden iväg lika fort som vattnet.
Efter lunch blev det en tur med serviceresor för att prata lite med kuratorn för att se om man fortfarande mådde bra, vilket jag konstigt nog gör, tycker jag, bara jag sitter still och är tyst samt låter bli fysisk ansträngning, men fy F-n vad tråkigt det skulle vara då, måste utmana hela tiden fast det är jobbigt.
Däremot hemresa med serviceresor är jobbigt, fick vänta i entrehallen på lasarettet i nästan 2 tim. utan att våga gå därifrån, för man visste ju inte när de kom. Blodsockret sjönk, blev stressad i andningen och mådde skit.
1 timmes besök varade i 4 timmar med transport tur och retur, om jag orkat hade jag gått fortare till fots.

Yippie nu är det fredag, blev en väldigt lugn dag efter vad som hade hänt dagen innan, var allmänt seg och trött i hela kroppen och andfådd nästan hela tiden. Vilade många timmar denna dag.
Framemot kvällen droppade de in en och en, efter sina dagliga sysslor, Anki,Linda,Anna alltså inkl. ett par svärsöner. Anki fixade fredagsmat sedan blev det lite dans, på TV alltså, efter det lite kortspel och samvaro, kvällen gick ganska bra, hade ju vilat mig i form.

Lördagen kom med lite migrän som väckte en tillsammans med en värkande axel,vä-arm, men detta är ju ganska normalt vissa perioder. Jag presterade inte många knop denna dag, vilket Anki som vanligt gjorde, hon måste ha lånat min duracell, för hon städade hela huset, bakade en massa kakor till morgondagens aktivitet, kvällen gick lugnt tillväga.

Nu är det söndag, och denna veckans sista dag. Andningen var väldigt ansträngd idag, vilket gjorde att duschen och morgonbestyren tog hela förmiddagen, blev bättre framåt lunch, så jag kunde hjälpa Anki med att fixa lite köttfärssås och spagetti, för hon höll även idag på att baka.
Klockan tre skulle det komma lite gäster för att gratulera Linda lite i förskott, för hon fyller 19 år den 17 feb, det var bara de närmaste, men blev några stycken som grattade henne. Syskonen med resp, mormor, bästa barnen och kompisarna Kalle och Måns med pappa, svärföräldrarna samt Urshultskusiner med föräldrar. Jag skötte mig bra, för det var trevligt.
Ett stort beröm till Anki som hade fixat alla dessa bakverk, såg härliga ut och smakade så perfekt, du är jätteduktig.

Slut för denna gången, men jag lovar, ni slipper mig inte.

"Levnadskonst är lika viktig som läkekonst- för att må bra"

Må väl och sköt om Er, krama varandra!!!   nästa gång blir det en titt i backspegeln.









Kommentarer
Skrivit av: Eva Jonasson

Jag beundrar dej,du är en riktig krutgubbe hihi många kramar från Eva

2011-02-18 @ 22:29:52

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0