110711

Måndag startade bra, kändes som det kunde bli en bra dag, morgonsysslorna avklarade vid 10-tiden.
Ankis första semesterdag, nu slipper hon den ena heltiden ett tag. Idag skulle hon sy och sätta upp gardiner och skenor på altanen för att kunna dra för när solen är för aggressiv, och kan ni tänka Er, jag hjälpte faktiskt till att hålla i ena änden medan hon skruvade upp skenan.

Linda hade packat för en vecka i Vimmerby, Anna och Tobias kom vid lunchtid och hämtade henne, de skulle upp och titta på Semesterracet.

Idag skulle också Ankis kompis Månsan dyka upp, för de skall åka till Västerås imorgon tisdag för att jobba med Midnattssolsrallyt, och efter det ha några sköna dagars semester på egen hand.
Det är en resa jag verkligen unnar Anki av hela mitt hjärta. Att få koppla av från alla måsten som finns här hemma och bara tänka på sig själv.

Vid femtiden blev till att börja med maten för nu började jag bli riktigt hungrig, Anki hade tagit upp kycklingfileér.
Jag gjorde någon sorts marinad och kryddade dem, nu hade hon nog känt lukten av mat, för nu dök vår gäst upp.

Anki grillade och jag fixade potatiskroketterna i ugnen, gjorde sallad och dukade fram, så här mycket har jag inte orkat på månader tillbaka.
Sen blev det första semesterjägern i väntan på maten. När vi sen satt och åt kom Erik hem från jobbet, alldeles perfekt för att få lite mat i magen.

Kvällen innehöll sittning på altanen med lite öl eller vin och ganska mycket prat, klockan blev närmare tolv innan sängen intogs, och jag hade fungerat ganska bra med andningen.

Ny dag, Tisdag morgon, vaknade med gott humör och bra känslor, sovit bättre inatt eftersom jag har dragit in på vilan på dagarna, och försöker vara mer aktiv.
Hoppas att det fungerar så man kommer igång igen, om nu bara ett litet steg i taget.

Efter frukost och de vanliga medicinska sysslorna avklarade, blev det lite fika och prat innan damerna skulle ge sig iväg mot Västerås, de planerade att ta lite mindre vägar och se om de hittade något sevärt på vägen upp.

Vid elvatiden var de redo för avfärd efter att de fyllt en Toyota till bredden, strax innan hade Peter kommit ut för att jobba med sin bil en stund, men han rengjorde visst kapsågen istället för kommande arbeten.
Jag gjorde makaronilåda, kylskåpsrensning med andra ord, blev riktigt god men stelnade inte helt perfekt.

Vi åt och sedan blev det gipsnedtagning i garagetaket, har gått in vatten och börjat ruttna i en del av taket, men eftersom gammalt trä och ev. mögel är ett direkt hot mot min lilla hälsa jag har kvar så får jag hålla mig på avstånd och tala om hur de ska göra, men det kan dom utan mig också.

Peter åkte vid fyratiden, sen blev det till att äta lite igen och inhallera, satte mig vid datorn för att skriva lite.
Fick ett sms från Anki vid 19-tiden att de var framme i Västerås, resan hade gått bra.
Senare på kvällen kom Erik och vi pratade en stund innan det var dags att lägga sig.

Sammanfattningen av denna dag var att jag hade fungerat och känt mig riktigt bra, är nog på G.


Onsdagen, första dagen på länge som jag skulle sköta om katter och fiskar, och se till att huset och dess levande grönska klarade sig. Resten av familjen som normalt sköter detta har semester.
Vaknade vid sju-tiden för att snooza en stund, efter en kvart blev det intag av alvedon,brus och shot, sen lite snooze igen.

Frukost och resterande piller var på plats vid halv tio, sen en omgång med sudokon i tidningen, gick in i sovrummet för att bädda och inhallera, då såg sängen väldigt skön ut, ligga liten stund bara, vaknade vid elva när Peter kom. Detta kallar jag sovförmiddag.

Peter vaxade sin bil och jag letade fram färg och en pensel för att måla lite runt altanfönsterna som inte blivit gjort innan, hämtade stegen och det gick bra, målade lite, vilade lite.
Blev sen lite hungrig, så det blev till att gå in och steka lite pannkakor till mig och Peter.

Efter maten blev det fortsättning på måleriet, men då var det mycket mer ansträngande än innan maten, men det skulle gå, och det gjorde det, efter en paus där man tittade på Peter när han röjde och donade i garaget.
Han skulle åka och spela golf med en kompis vid fyratiden, så när han åkte fortsatte jag med mitt målande, blev klar på en timme ungefär.

Gick sen in och slappade en stund, ringde Erik och frågade om han kom innan fotbollen började, jo det hade han tänkt, aha, ring då innan du kör så beställer jag varsin kebabtallrik till kvällsmat.
Blev sen fotboll, men det var det sämsta svenska spel jag någonsin sett, men blev ändå sittande tills det var slut.
Klockan 23.30 dags för kudden.

Nu blir det inte mer denna gången, återkommer nog imorgon, sköt om er och älska varandra.   // Stig





Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0