Vecka 10 har blivit sen

Nu hade jag nästan glömt bort en vecka, men bättre sent än aldrig.

Idag måndag kom sviterna efter en rolig,bra,jobbig, men så här efteråt en kanonhelg. Förmiddagen gick hyggligt bra, men mot eftermiddagen började det bli jobbigt med andningen även om man inte gjorde något, och huvudvärken drog igång (tog ju visserligen en öl i lördags, baksmälla? ,nej) mest troligt att inte koldioxiden kommer ut när man har det jobbigt med andningen, mindre koldioxidförgiftning kan uppstå.

Tisdag morgon kom iallafall, vilken tur, kände att det gjorde ont i bröstet när man andades, vad kunde de va för något på gång nu? Tog mina alvedon, näringsdryck och inhallerade, för att sedan vila en stund innan frukosten.
Kändes riktigt jobbigt att klä på sig, när jag sedan satt och åt min macka så hände något som kändes ganska otäckt, tungan och läpparna ville inte samarbeta, när jag tog en tugga så bet jag mig i kinden.

Domnade på vänstersidan av ansiktet, fick göra lite uppehåll i frukosten och gå in i sängen igen, men på vägen dit gick man nästan som man var full, balansproblem, när jag legat på sängen en kvart ungefär så hade det försvunnit. Steg upp och då kunde man gå riktigt, så blev att fortsätta med frukosten, och lite sudoko i smp.

Kändes väl lite si så där, men ändå ganska ok. Det var ju dags för sjukgymnastik på em. och bilen från serviceresor skulle ju glida upp vid 14.30 för transport till lasarettet. Hann med lite vila, lunch och att inhallera lite innan det var dags att åka. När jag kom dit så kändes det lite i bröstet men tyckte inte det var så farligt, så jag körde igenom mitt program, med sjukgymnastens uppsikt.

Var lite extra trött när jag kom hem, och efter en timme ungefär började det göra riktigt ont i bröstet igen, men andades jag inte så djupt så gjorde det inte ont, så då gjorde jag inte det.
Min tanke var att det fanns kanske en muskel även i min kropp, som blivit överansträngd, kvällen gick hyggligt med lite rörelse och sängläge, varvat med TV-studerande.

Onsdag morgon blåste de reveljen tidigt, skulle vara på mottagningen för provtagning redan 08.15, och en hel del att göra innan, men faktiskt kändes det mindre i bröstet idag. Min söta goa dotter Linda fick inte heller någon sovmorgon, för hon ställde ju upp och körde, första biten med bil, senare med handdriven fyrhjuling.

Ett stående på vågen visade matchvikt 58,8 kilo, inte mycket för en fullvuxen karl, sen blev det ett stick i armen och påfyllning av 5 st rör, rann på bra idag, sen kollades det om pumpen fungerade (blodtryck alltså), och det var helt ok. Dags att blåsa spirometri, det gick inte alls bra för det gjorde skitont i bröstet när jag skulle andas in, och då blev det inte mycket luft att blåsa ut heller. Sköterskan skulle prata med min läkare när hon kom, vad det skulle kunna vara. Så vi åkte hem, gjorde ett snabbstopp på Munges bageri för att fixa lite goda frallor till frukosten. Fikade och sen åkte Linda och jobbade.

Vid 11-tiden ringde de från mottagningen och sa att jag skulle åka ner till röntgen så snart jag kunde, läkaren hade tyckt så, jaha, ingen hemma, ingen bil, bara två hundar, så det blev att ringa serviceresor, de lovade att det skulle komma en bil inom en timme.
De var snabba idag för de kom redan efter 20 min, blev avsläppt vid huvudentrén mot överlämnande av en
100-lapp. 

Gick bort och flirtade med damerna i Röda Kors-disken så de skjutsade mig ner till röntgen, blev avsläppt och checkade in, när jag sen skulle gå bort till röntgenrummet ville inte andningen riktigt som jag, en sköterska såg mig och blev riktigt orolig, men andningen lugnade sig så det blev fotografering, när jag kom ut ur rummet hade de ringt efter en förare, för de lät mig inte gå bort till mottagningen.

Skulle dit och få besked av läkaren när hon sett bilderna, kom givetvis dit vid 10 min. över 12, lunch till kl. 13.00, bara att halvligga i besöksrummet en timme ungefär. Men hon kollade dem snabbt och konstaterade att det syntes inget i lungorna som var tokigt, var nog en muskel som spökade.
Blev skjutsad av sköterskan tillbaka till huvudentrén, där vi ringde efter en bil och sen var vi hemma igen vid 14.00 ungefär, vilken dag, nu var man mer än slut. Somnade och sov tills Anki kom vid halv fem. Kvällen gick bra efter den vilan.

Torsdagen blev en riktigt slapp dag, jag behövde vila.

Fredagen hände inte heller så mycket mer än de vanliga rutinerna, blev en öl till kvällen.

Lördagen skulle man till kompisarna Stefan och Yvonne för att kolla Melodifestivalen och äta en bit god mat, jag fick åka dit utan Anki till en början, för hon skulle på annat håll och överraska en kompis på hennes födelsedag, för att dyka upp senare.
Som väl var så skulle Mia och Pär också dit, men Pär skulle också komma senare, så jag fick skjuts med Mia dit så slapp jag att köra själv, väl framme och med en hel del jobbiga andningsperioder samt en tio minuters lugna ner andningen-period innan man kunde gå in och sätta sig.

Gick väl sådär under kvällen, men ingen höjdare, trögt att andas och mycket småhostande, men alltid jättekul att vara där, tack tack, blev lite trött och då kommer huvudvärken, så det var tur att Anki kom vid halv tolv-tiden, stannade en stund till för att sedan åka hem och sova.

Söndagen blev det utflykt till Urshult på eftermiddagen för att fira svärmor Karin som ökade på med ett år till, gick faktiskt ganska bra med andningen om jag får säga det själv. Blev bjudna på en jättegod smörgåstårta och kaffe.
Åkte hem vid halv sex-tiden för att sedan kolla in Solsidan på TV, och slappa lite med datorn innan denna dagen och hela denna veckan var slut. 

Nu var veckans bravader omskrivna, hoppas ni får en trevlig vecka, med mycket roligt och inget tråkigt, allt blir roligare om man ser det lite positivt, och skrattar och är glad.

Sköt om Er, är tillbaka med mera snart, kramar från Stig

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0