111101-03

Tisdag den 1/11
Igår somnade man i hotellsängen på avd. 5 kl. 23.30 för att vakna till av en sjungande tenor i rummet bredvid kl. 02.45, men när han tystnat efter en timme så somnade man gott och sov till 07.00.

Då var det dags för kontroll av syre,blodtryck,feber och en hög med mediciner, sen kom frukosten. Idag var  andningen som vanligt igen, men snabbt andfådd när man var uppe.

Sa till sköterskan att de kunde ringa till röntgen och få en ny tid, för idag var det som sagt bättre. Fick en tid vid 11.15, så hopp ner i rullstolen och skjuts till röntgen, funkade utan problem idag, la mig på britsen direkt och kunde hålla andan medan de röntgade.

Blev serverad lunch när jag kom tillbaka till rummet, service på detta hotellet, blev sen vila på hela ryggen med lite syrgas i näsan, vid ca. 14.00 kom lillasyster upp från sin sjuksäng och hälsade på mig, vi bor ju på samma hotell just nu.
Det var helt underbart att se henne, och att hon klarat sig så bra är helt osannolikt, men är ju fortfarande en hel del att träna och bearbeta för att komma tillbaka. Hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att gå bra i fortsättningen.

Kaffedags, denna gången händer det inte mycket här, nu har man ju bara syrgasbehandling ingen antibiotika som ska sprutas in, utan känns bara som om man fyller ut en plats.
Läkaren kom in och berättade att röntgenbilderna visade inga defekter mer än den inflammationen som jag redan behandlas för. och att jag fick vara kvar tills imorgon onsdag, innan jag fick åka hem.

Onsdag den 2/11
Sovit hela natten, för sångaren åkte hem igår, så det har varit tyst och lugnt.

Det händer inte så mycket mer än att äta och sova idag, läkaren var inne en runda och frågade när jag ville åka hem, det blir inte förrän efter fyra när Anki slutat, så hon skulle fixa lite papper och recept tills dess.

Vid tre-tiden började jag att packa ihop mina prylar, men det var jobbigt, vet inte varför jag stressade upp andningen nu, höll på att stressandas ända tills Anki kom, släppte lite, men höll på hela kvällen i omgångar.

Tänkte jag skulle kunna gå ner och duscha av mig lite sjukhus, men det orkade man inte, får ta det imorgon, kröp i säng ganska tidigt eftersom vi skulle till Lund på sex-årskontroll sen transplantationen.

Torsdag den 3/11
Skönt att vakna i sin egen säng, mådde hyggligt bra, så det blev en runda i duschen direkt, och det funkade kanon.
Blev sen frukost och medicin/inhallation innan det var dags för avfärd till Lund. Anki hade tagit ledigt för att köra mig och vara med och lyssna, för jag kommer aldrig ihåg vad de sagt.

Vi var framme vid lite i tolv, då blev det ärtsoppa och pannkakor till lunch, skulle ju träffa sjukgymnasten vid 13.00 enligt mig, men hade blivit fel med tiderna i min hjärna, skulle vara där vid 12.30, det dumma var ju att vi satt bara och väntade på att klockan skulle bli ett. Gick in och anmälde oss vid kvart i, och då hade visst sjukgymnasten jagat oss en stund via min mobil, som jag inte hört.

Väl på plats så pratade vi lite om hur man skulle försöka göra det lite lättare att få upp slem och rensa luftvägarna så gott det går.
Sen var det dags för blåstest, och det funkade bra, kom upp i likvärdiga resultat som när jag blåser hemma, och sen blev det gångtest på bandet, skulle försöka gå så långt som möjligt på sex minuter.

Jag trodde inte jag skulle orka någonting, men envishet och vilja kan va bra att ha, klarade faktiskt att gå i sex min. utan paus, och sträckan blev hel 176 meter, så det var väl ingen rask promenad precis, men jag klarade tiden.
Däremot gick syresättningen ner till bara 85 % när jag ansträngde mig, brukar ligga på 90-92 % i vanliga fall.
Så hon skulle prata lite med läkaren om att börja använda syrgas lite mer.

Nu var det dags att träffa läkaren, hon berättade om när det tidigast kunde bli aktuellt med ny transplantation, utvärdering  och prover skulle påbörjas i augusti nästa år, om inget oförutsett skulle hända, men enligt henne så var värdena så pass bra att det inte var någon fara, var bara det att det inte dök upp några nya tumörer.

Efter att hon lyssnat lite på mig och uppdaterat medicinlista och lite recept var det dags för hemfärd.
Kom hem ganska trött och sliten efter denna utflykten, gick och vilade en stund medan Anki åkte och handlade.
Blev sen lite kvällsmat och sen ishockey på TV. Erik och några kompisar hade också kommit. Han är ju gräsänkling, för Linda är på utbildning i Stockholm denna veckan.

De ska flytta till egen lägenhet i helgen så nu är sista barnet också utfluget, bara jag och Anki som ska vänja oss vid detta, blir nog en omställning i början, hoppas bara att hon klarar av att gå här med en hostande och pustande invalid, utan att ha någon annan att prata med, och måste klara av alla sysslor själv.

Särskilt tråkigt är det ju att jag inte orkar med så mycket, men kanske att orken kan bli en gnutta bättre om jag tränar och börjar använda syrgas. Gäller att ta fram lite jäklar anamma och försöka göra det så bra som möjligt.

Grattis till nya lägenheten Linda och Erik.

Somnade gott ikväll. Nu är det snart Hallowen, så bus eller godis på Er, Trevlig helg, kramar



Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0