110822-28

Välkomna tillbaka till bloggen igen, hoppas nu på mer tid att komma till dags datum, kunde ju hoppat dit direkt men då vet man ju inte vad som hände dessa dagar, när man blir gammal och ska lära sig sin historia.

Måndagen den 22/8
Trögt och jobbigt idag, men bestämde mig för att försöka lukta lite gott, alltså duschen. Precis när jag kommit ner så ringde telefonen, tur att den var med ner, det var sköterskan Elisabeth från Lund som ringde tillbaka för jag hade sökt henne i fredags.

Nu måste vi hitta vad som har blivit tokigt, eftersom man har trillat ner i källaren efter vad det känns. Vi pratade en lång stund om olika möjligheter som kan orsaka sådan nergång.
Hon tyckte att jag skulle kolla med min läkare här i Växjö först och se vad hon hade för idéer och förslag.
Samtalet lugnade ner mig så det gick riktigt bra att duscha idag.

Frukost, pillrarna och de vanliga förmiddagsrutinerna gick skapligt, men efter lunch blev det helt kass, piggnade till lite när jag ätit biff stroganoff som Anki fixade när hon kom hem, jättegott.
Kvällen blev väl ingen höjdare som man vill minnas, mest host och pust.

Tisdagen den 23/8
Dagen började godkänt, vilket var längesen, frukost och mediciner trillade ner med glans.
Sen blev det fika och näringsdryck till lunch, lite vila skulle också med på schemat, för vid halv tre kommer de och hämtar mig, för idag börjar sjukgympan igen efter sommaruppehållet.

Hann vila en halvtimme, sen inhallation, men när jag skulle börja inhallera så ringde det på dörren, det var Hasse som kom med lite fikabröd och tänkte prata bort lite tid.
Blev bara lite ståprat i hallen tills bilen kom och hämtade mig, jobbigt med andningen hela tiden. När bilen kom så var det en gammal Öjabybo som heter Håkan som körde idag.

Tog en bra stund med pauser ganska ofta och lite gå för att komma till gymnastiken, väl där så gjorde vi lite försök till träning, cykling utan belastning klarade jag hela 3 min, sen var jag helt slut på luft, tur man inte startade i Vätternrundan.

Däremot pratade sjukgymnasten och jag mycket om hur det kändes och varför det kan ha blivit så här dåligt, hon skrev en hel del som hon sen skulle prata igenom med min läkare.
Anki kom och hämtade mig, kvällen blev ganska jobbig sen.

Onsdagen den 24/8 ( 4 mån. till Julafton )
Förmiddagen funkade någorlunda idag, när man sen kommer till eftermiddagen, så blir det riktigt jobbigt vid
2-3 tiden och håller i sig till ca. 8 på kvällen för att sen kännas hyggligt bra resten av kvällen och natten, för det mesta är det så, men finns ju undantag åt båda hållen.

Idag försökte jag mig på att göra kålsoppa till Anki och de andra kom hem, men efter att jag skurit en fjärdedel av kålhuvudet så tog krafterna slut, kämpade mig igenom en del till, sen kom Anki hem och fick ta över, medan jag tog hand om kudden en stund.

Känns inte bra just nu, hoppas att läkarna snart hittar något som de kan jobba på.

Torsdagen den 25/8
Inget bra nu.
Funkar nästan bara bra med andningen när man ligger eller halvsitter i sängen, men för att slem och annat skit ska lossna så måste man ju upp och röra sig. Men då passar han som sköter ventilationen i lungorna på att skruva upp tempot, och sen tar det en bra stund att få ner varvet. Samtidigt skyfflar han som skottar slem på att slänga upp så mycket han kan. Då blir det jobbigt värre.
Men vi närmar oss ju tiden för att byta ut dem, bara 10-11 mån. kvar till möjligheten.

Fredagen den 26/8
Frukost och morgonbestyren gick bra idag, var en stund sen det funkade så bra. Vilade en bra stund, och satt sen ganska mycket vid datorn, för vädret var inte så tilltalande ute.
Linda fixade lite kvällsmat till oss. Anki skulle med jobbet ut på nya restaurangen 4 krogar ikväll, och Linda och Erik skulle också ut och göra stan osäker.

Blev en helkväll framför TV med lilla Astrid som sällskap, vi mådde ganska bra så det blev inte sängen förrän strax efter 12. Vid 2-tiden skramlade resten av familjen in.

Lördagen den 27/8
Jag var uppe och gjorde frukost, Linda skulle jobba i blomsteraffären idsg och Erik skulle skruva lite rallybil, Anki var lite trött idag, så det blev en slappardag för mig med mycket vila i sängen på förmiddagen och i fåtöljen på em. Kvällen funkade hyggligt, med sällskap av Anki, för Linda och Erik skulle på kalas.

Söndagen den 28/8
Faktiskt en hygglig morgon till, lite frukost och alla måsten som ska göras för att överleva klarades av ganska bra.
Nu gäller det att inte vara ivägen, för idag är det städning, gräsklippning, biltvätt m.m. på Ankis schema, så farligt är det kanske inte, försöker vara med ute och sällskapa lite.

Kvällen bjöd på våfflor, som jag faktiskt kunde hjälpa till att grädda. Lite TV-tittande innan det blev tidig säng, provtagning imorgon

Nu har vi berättat lite om den veckan, snart är vi ifatt, tro mig.  Hej svejs, kram från mig  //  Stig


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0