110905-110911

Nu har sinnesstämning och orken här på hotellet börjat komma tillbaka, efter en ganska tuff downperiod på ett par dagar. Har varit mycket tankar om det skulle kunna bli bättre eller om läget skulle fortbli så här dåligt.
Ska försöka att berätta detta nu. Sätt på säkerhetsbältet så kör vi.

Måndagen den 5/9
Vaknade och allt kändes ok. Tyckte jag skulle passa på att gå ner och duscha, kom ner i källaren och på väg in i duschrummet blev det bara panik i andningen, lite repristankar från igår for runt i huvudet, försökte ta mig upp för trappan och in till sängen så fort det gick, kom dit och halvsatt en lång stund innan jag kunde lägga mig ner och slappna av, efter ungefär 5 min så hade det lugnat sig.

Blev till att fixa lite frukost istället för duschen, åt frukost, men kände att det var jobbigt att bara äta. 
Intog sängen igen för att bli kvar där ända tills kl. blivit halv 2. Höll mig sedan uppe resten av dan på ganska mycket envishet, jobbigt fram till ca. 20.00 då det lugnade sig och kändes bra.

Gjorde nu ett nytt försök att inta duschen och befria mig från odörerna, gick jättebra, men nu visste jag ju också att det fanns fler personer hemma om något skulle hända. Känns alltid bättre då. Fortsatte med en bra kväll och natt.

Tisdagen den 6/9

Morgonen kändes inte så tung idag, fixade 2 mackor och lite kaffe till frukost, tog medicinerna och efter dem blev det orkeslöst i hela kroppen, intog sängen igan, försökte att inhallera, gick någotsånär, vila igen. Steg upp och försökte packa ner sakerna som skulle med till hotellet. Skulle ju bli inlagd idag, undrar om det blir lök eller tomatsill ?

Anki skulle komma hem vid lunch och hämta mig, för vi skulle vara på mottagningen strax före ett.
Orkade ingeting, så när Anki kom hem så fick hon plocka ner alla grejorna och kasta i sig lite mat. Kom sen ner till mottagningen för att de skulle ta lite prover och odlingar för att bestämma vad de skulle ge mig för medikament.

Sen blev det hissen upp till takvåningen, plan 6, avd. 5 lungmedicin. Kom dit vid halv 2 och då var inte mitt rum riktigt klart, så vi fick sätta oss och vänta i dagrummet, men efter bara några minuter kom en trevlig sköterska och erbjöd mig en sängplats i ett annat rum så länge, skönt att få lägga sig ner.

Nu var jag på plats och då kunde Anki åka tillbaka till jobbet och tjäna lite pengar till mitt uppehälle.
Andningen var ju också ganska uppskruvad nu, eftersom man inte visste vad som skulle hända. Nu skulle de sätta en nål i armen för att kunna börja ge antibiotika, alltid lika osäkert, eftersom mina kärl är väldigt rullbenägna eller vill de också spricka lätt.

Sköterskan fixade detta perfekt, inga problem. Sen var det dags att bli inkörd på sitt egna rum, inte med havsutsikt denna gången men med bra uppsikt ut i korridoren, så nyfikna jag kunde se vilka som rörde sig därute.

Sen blev det mat, ingen större matlust men plockade i mig lite.
Blev en jobbig kväll, men härliga sköterskor lättade upp humöret en del. Fick påfyllning i armen vid 19-tiden,
Kvällskaffe och medicin av den vanliga sorten vid 20.00, sen skulle det bli en ny dos antibiotika vi 04.00 inatt.

Onsdagen den 7/9
Vaknade vid 04.00 för att någon kom in med lite bensin till maskineriet, nu är antibiotikakur nr.1 igång, skall vara i 14 dagar var 8:e timme.
Sovandet var ju lite si och så inatt, ny säng och nya ljud, men sov nog ganska bra ändå.

Vid 06.00 kom det in lite inhallationsmedicin. 08.00 morgonmediciner, Calogen, och slemlösande. 08.30 Frukost, mannagrynsgröt,mackor och ägg. 10.00 inhallation igen. Här är det ingen rast och ingen ro.
Linda tittade in en stund, hon hade varit här på lasarettet och fått sitt jobbar-id.

12.00 Lunch, Isterband och Potatismos, med mycket pepparsmak whaooooo.....
12.30 Ny dos med antibiotikan, vila en halvtimme sen ny inhallation och näringsdryck.
15.00 Kaffe, Anki ringde och kollade hur var, är mycket nu svarade jag, mådde väl inte så bra egentligen.

Tog lite kontroller på blodtryck och syremättnad, konstaterade att det var lite lågt med syret, så de satte på mig lite syrgas i några timmar. Kvällsmat vid 17.00, Risgrynsgröt. 18.00 Inhallation igen, jobbigt detta, är dubbelt så slut som om man varit hemma.
20.00 Kvällskaffe, mediciner, sen är det lugnt tills nattpasset, men blir det bättre av detta så står jag gärna ut med det.

Det kommer snart mera, men detta var början på hotellsemestern,  kram på er


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0