121206-121207

Torsdag den 6/12

Vaknade efter en ganska stökig natt, mycket vakenstunder. Kände mig helt kass i både andning, humör och täppt i näsan vilket gjorde det ännu svårare att andas.

 

De tog prover idag och sen blev frukosten väldigt sen så jag hade börjat köra energislut och då var det inget som smakade, fick i mig lite nyponsoppa och pillerna innan kommunens planerare kom, och Anki samt en sköterska.

 

Anki berättade vad som hänt när vi var i Lund och sköterskan hur det var här och nu.

Eftersom jag inte tar mig själv till toaletten så var det ganska klart att jag kunde inte vara hemma själv på dagarna och hemtjänsten kunde ju inte komma med så kort varsel som det kan bli till toan.

 

Eftersom både jag och familjen oroar sig hela tiden när jag är hemma själv och inte har orken att äta och dricka tillräckligt så beslutade vi att jag skulle prova korttidsboende i några veckor, för där finns personal dygnet runt och mat serveras vid speciella tider, samtidigt som man kan prova sig fram genom permissioner att vara hemma vissa dagar.

 

Skulle också få hjälp med träning och promenader, skall ju gå upp minst 5 kilo och bygga lite muskler för att det skall bli ev. operation.

Efter en timme åkte de och då var det dags för inhallation och andningsträning en stund, och sen en halvtimmes vila innan middag, jobbig förmiddag.

 

Äta middag och sen kom Sjukgymnasten igen för att göra ett litet styrketräningspass.

Anna och Maja sprang förbi en stund idag också innan de åkte hem, hade sovit över hemma.

Efter detta och kaffet blev det sovstund i 2 timmar tills de kom med kvällsmaten, nu hade andningen lugnat sig och jag mådde för tillfället helt kanonbra på mitt vis.

 

Kollade sen på Tv och datajobbade på kvällen, avslutade som vanligt med toa, tandborste och klä av, vilket tar ca 1,5 tim. med alla pauser. Ikväll hann klockan bli lite över tolv innan de blå stängdes.

 

Slut för idag, tack för idag.

 

Fredagen den 7/12

Vaknade vid 07.12 och kände mig som en helt vanlig frisk människa tror jag, för jag har glömt hur det är. Kändes hur lugnt som helst, andades lugnt och stilla och bara mös.

 

Ringde på klockan bara för att tala om det för någon, när hon frågade vad jag ville så sa jag att jag var tvungen att säga hur bra jag mådde idag.

 

Hela förmiddagen gick hur bra som helst, bara vid toabesöken som det kör ihop sig, och när vi körde träning och inhallationsövningarna. Ska kunna bli lättare nu när jag får använda min närmsta toalett eftersom grannen har åkt hem med sina bakterier.

 

Läkaren kom med besked om att de skulle prova en ny typ av antibiotika som ska inhaleras för att ev döda bakterierna för gott.

 

Har fortsatt hyggligt bra sen också, var hungrig vid kvällsmaten vilket är bra, har faktiskt gått upp 3 hg  på en vecka här på detta hotellet. Får nog hålla igen lite så det inte blir för högt BMI med risk för infarkter och dylikt, kan vara med i Biggest Loser kanske.

 

Gick själv till närmaste toan för första gången, men det var jobbigare än jag trodde, får nog ha lite hjälp en stund tlll.

Fick meddelande från sonen Peter och hans Emma att resan gått bra till Mexico, och att de skulle bada nu. Pratade med Linda och Anki i telefon, och fick kramgos via sms från Uthövdan.

 

Nu blir det fredagsmys med en påse bilar, liten plopp och kexchoklad. Kolla X-factor på Tv, och kanske något trevligt disco om det är öppet  någonstans  här på hotellet.

 

Hejdå alla läsare, önskar er en trevlig helg, kram


Kommentarer
Skrivit av: Mikael Lindstöm

Hej Stig!

Skönt att återigen få läsa dina inlägg, blev lite orolig under hösten när du hade uppehåll. Förstår att du har det kämpigt men ge inte upp, det kommer att ordna sig!
Ser att du fortfarande har glimten i ögat när du skriver, fortsätt med det och håll humöret uppe.
Själv rullar det på hade lite problem efter semestern med en luftspalt så jag fick ta det lite extra lugnt och inte träna men är igång med detta igen. Går 1 ggr/vecka i en blandad grupp med ca 8-10 personer.
Det funkar bra men ibland saknar man när det var vi två som slogs om redskapen!!
Vill passa på och önska dig och de dina en riktigt skön jul och ett gott nytt år!

Hälsningar
Mikael

Svar: Tack så jättemycket Mikael, Önskar detsamma.
Stig

2012-12-10 @ 09:36:39

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0