120131-120205

Tisdag den 31/1
Vaknade hemma i egna sängen, gud va gott, bara ligga och slappa, inga kontroller eller antibiotikum i armarna.
Steg upp vid 9-tiden för att peta i mig pillerdosen och något till frukost. Blev trött med en gång, var inte van vid att göra något, så bara plocka fram en macka var fruktansvärt jobbigt. Andningen forcerade direkt.

Gick och la mig igen, sov till ca. 13.00, gick upp och tog en näringsdryck till lunch.
Skulle sen försöka att duscha av mig sjukhusdoften, var riktigt jobbigt med andningen, men efter en timme var man uppkommen från källaren och när man lugnat sig lite på sängen kändes det skönt.

Bestämde mig sen för att hålla mig uppe tills Anki kom hem, det gick. När hon kom hem fixade hon ill lite kvällsmat till oss, Blev sen inhallation, kvällen rulladepå med småjobbig andning.
Fika och kvällsdosen av medikament, sen dags för sängen vid halv elva.

Onsdag den 1/2
Sovit oroligt inatt med hostande vissa stunder, undrar om de skickade med en smula förkylning hem från hotellet. Trött idag med.
Känns nu att infektionen har nog börjat lägga sig, men kommer lite smärtor i lungan/bröstet ibland.

Däremot är det mindre flås i lungorna, även om det känns mer öppet i de övre luftvägarna.
Får väl avvakta framtiden, läkarna sa ju faktiskt att det kommer att dröja en stund om det nu blir någon skillnad.
Det blev många timmars vila även idag, men har ju inte så mycket annat som man orkar.

När man sen fått i sig lite kvällsmat, och det gått ut lite energi i kroppen så känner man sig mycket piggare och lugnare. Kvällen blir därmed relativt bra, bara man sitter still framför TV-n.

Däremot när man ska gå och lägga sig, kör det ihop sig en del, efter man borstat tänderna så blir det något slags krig mellan tandkräm och slem, blir en riktigt jobbig hostperiod, men när den väl lugnat sig och det som ska ut har kommit ut så känns det rent och skönt, sen slipper man hostandet hela natten.

Kommer en period med ansträngning till, att ta av sig kläderna, tar tio minuter en  kvart att få av sig tröja,byxor och strumpor med pauser emellan, och när man sen kommit upp i sängen får man pysandas och lugna ner sig 5 min. sen känns det som om man vore frisk, andningen funkar klockrent.

Torsdag den 2/2
Trött, Trött, Trött. Vaknade vid halv nio, äter frukost och piller, sen sova igen och vaknar vid ett-tiden, fortfarande lika trött. Äter lite värmd lunch, och går sen och vilar i en timme till innan jag kände mig lite utvilad.

Klarade av att bädda sängen, uppdelat på 7 moment med lugnande andningspauser emellan, tog nog bara 15 min.
Blev ingen bra kväll heller, för andningen och jag var definitivt inte vänner ikväll, satt i fåtöljen och pustade mest hela tiden. Blev sängdags redan vid tio, men kunde inte somna.

Fredag den 3/2
Kändes faktiskt riktigt bra nu på morgonen, och när det gör det så är det njutbart att bara ligga kvar och drömma om hur det var när man var "frisk".

För när man sen tar sig upp så flåsar det igång bara, man ställer sig upp med siktet på toadörren 6 met. bort.
När man sen kommer fram blir det ett par minuters häng på tvättstället för att få tillbaka luften.

Dagen går och håller mig både vaken och lugn, så det ser ju bra ut inför em. och kvällen.
Anki kommer hem från jobbet, hinner inte innanför dörren förrän dammtrasan kommer fram, ut med mattorna, dammsugning och sen torka golven, rista mattorna, in med dem igen. Hon är helt otroligt duktig.

När det är klart, så börjar hon att tillreda en god köttbit med wokade grönsaker, när maten slunkit ner får hon äntligen lite ro i kroppen. Jag själv känner mig som nån slusk som bara sitter och tittar på.

Kvällen känns sådär, jag med ett glas Pepsi och Anki med ett glas vitt, framför TV-n i varsin fåtölj, så långt ifrån varandra som möjligt, är väl de känslorna som känns tyngst och får andningen att varva upp lite extra när man funderar varför.

Lördag den 4/2
Vaknade upp i ganska bra skick, varade tills jag kom upp ur sängen. Anki skulle på möte idag så det blir lite egentid några timmar, ovanligt. Skulle sen ikväll åka till Anna för att fira hennes examen.

Började planera duschen vid 10-tiden, men när Peter ringde vid halv ett var det fortfarande planering från sängen.
När Anki kom hem  vid 14.00 ungefär så var det bara tvunget, tog bara 45 min. snabbt va.

Började sen process påklädnad tillsammans med funderingarna på om jag verkligen orkade att åka med till Anna, och så -20 grader ute.
Mitt beslut efter massor av tankar blev stanna hemma.

Tyckte synd om Anna, men skulle inte jag fungera så hade det inte blivit kul för någon.
Jag var jättetrött efter dusch och påklädnad, kvällen blev också flåsig, hostig, så det var ett bra beslut.

Söndag den 5/2
En dag som rullade på som vanligt, orolig och flåsig i andningen.
Alla morgonbestyr och Ankis frukost intagen, men tyvärr dåligt med matlusten idag också.

Peter och Emma kom och hälsade på, vi fikade kladdkaka med grädde och kaffe, nu fanns det matlust.
Peter tog sen fram stegen och hjälpte oss med att få TV-antennen åt rätt håll, den hade blåst ur sikte för masten när det stormade sist. Intressantare att kunna se TV 4 Växjö än Stockholm via parabolen. Tack min son.

Jättegod kycklingfilé till middag, och sen behövde jag lite vila.
Kvällens timmar la vi bakom oss på plats i fåtöljerna som vanligt, kvällsfika var väl det största som hände innan det blev dags att kela med kudden.

Har väl inte känt någon direkt bättring med andningen ännu, däremot en hel del näsrinna.

Har kört ifatt lite, bra dag idag, kram på Er////

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0