120111-14

Onsdag den 11/1
En av de jobbigaste dagarna man kommer ihåg. Steg upp vid 07.45 efter en orolig natt.
Skulle ju checka in på mitt kära hotell Strandvägen idag vid 10.30 för intravenös antibiotikabehandling.

Andningen helt kass och mindre smärtor i bröst/lungor, men den envisa idiot som man är så skulle det givetvis duschas innan man åkte ner.
Tog en timme och alla krafter, klarade inte ens att få i mig någon frukost, inte heller plocka ner min grejor i väskan, det fick Anki ombesörja när hon kom hem och hämtade mig, vilket hon också hade väntat sig.

Tog mig med stor möda ut till bilen, jobbade med andningen halvvägs in till stan, innan det slappnade av lite.
Kom sen upp på avd. 5, och de hade bokat samma rum som jag hade sist och som var mina önskemål. Sal R med utsikt över korridoren där det händer något.
All personal här är helt underbara, hejar och känner igen en direkt, man blir bara glad.

Anki plockade in och upp mina prylar, sen fick hon åka tillbaka och jobba igen, för nu skulle jag vila en stund tyckte de.

Efter en timme ungefär kom det in en sköterska med stora sprutvagnen och ville montera en pvk, någon hade skvallrat att det kan vara lite tjurigt med den "gubben". Hon lyckades nästan, men kärlet sprack, så hon avbröt och erbjöd sig att be någon annan försöka. Tog en stund, sen kom Sara och satte sig för att fixa det, först ett försök, men kom inget blod där, så ett nytt försök, där satt den perfekt, funkade kanon.

Blivit dags för lunch, spätta med remouladsås, jättegott, var ju hungrig nu.
Till efterrätt blev det injektion med stora antibiotikasprutan, och inte nog med det utan sen kom det även in en droppåse med en annan sorts medicin som skulle droppa på i en timme.

Somnade till en stund fram tills det kom kaffe, somnade en stund till efter kaffet, var nog trött.
Blev sen dags för en transport ner till röntgen, men var så trött i hela kroppen att jag precis klarade att stå upp för två bilder. Sen tillbaka till sängen.

Väl där så tog det inte lång stund innan sköterskan kom in med en jättepåse med dropp, skulle droppa på i 4 timmar denna gången, Skulle hjälpa mot mitt låga blodtryck, 90/60 när jag kom in, och troligen öka vätskebalansen.

Kände mig aningen piggare i sinnet senare framåt kvällen, men andningsmässigt fortfarande jobbigt så fort man rörde sig. nu var problemet att somna, men det gick inte för vid 23.00 skulle jag få ny injektion i armen och innan dess blev det inget sov. Blev inte så mycket ordnad sömn sen heller.

Torsdag den 12/1
Väcktes vid 06.00 när de kom med ny injektion igen, sen gick det bra att somna, sov till frukosten vid halv nio.
Var ganska trött denna förmiddag, kom in och skulle ta ett ekg, och det var bra sa hon.

Läkaren kom in och berättade att jag skulle få behandling här tills på tisdag för då skulle jag åka till Lund för att göra brontoscopin. Oj redan, tänkte jag. Fick också reda på att röntgen visade ingen inflammation denna gången, så vad det är för fel vet inte jag.

Mita ringde och undrade lite hur jag mådde, och jag undrade hur hon mådde.
Kände mig ändå lite bättre idag med lite lugnare andning, och det gick lite lättare att gå till toan. Fick efter lunch en påse medicin igen, samtidigt som kuratorn kom och pratade en timme, så man missade ju nästan kaffet.

Anki, min härliga fru kom upp direkt efter jobbet, det kändes verkligen skönt att prata lite om Lundaresan och vad det kunde bli för skillnad efter. Troligen inte så mycket, men hoppet är ju det sista som överger en.
Bara att hoppas det inte blir punka denna gången också.

Kvällen gick fort som bara den, plopp så var klockan elva, dags att förbereda natten.

Fredag den 13/1
Fick nattbensinen vid 00.15, för att sedan sova till halv fyra, somnade till vid halv sex tror jag och sen väckte de mig vid halv åtta för att göra lite kontroller, blodtryck och feber.
Väldigt mycket segt i halsen hela förmiddagen.

Fick besked om PK-värdet, hade stigit till 5,3, skall vara under 1,5 på tisdag annars kanske det inte blir någon brontoscopi.
Ingen matlust idag, beror på att det är mycket goja i halsen och att jag inte dricker tillräckligt.

Anki kom sin runda innan hon åkte hem från jobbet, känns så skönt när hon kommer en stund. Claes ringde och frågade om jag var kvar på måndag, för han skulle göra lite prover på lasarettet då, så han kommer en runda.
Pratade med Anna en stund i telefonen.

Trött och seg hela kvällen, fick en ny pvk monterad, gick direkt, Davids förtjänst. Kollade TV en stund innan jag försökte att komma in i sovruset. Har faktiskt inte hänt någonting speciellt ur vårdsynpunkt idag.

Lördag den 14/1
Tankade upp mig vid 01.00.
Sovit lite bättre men ändå inte riktigt bra, finns nog lite inre oro som inte vill släppa. Frukost vid halvnio, och en ny omgång med antibiotika vid 10.00.

Sen en av de mest ansträngande duschningar jag gjort, fick bita ihop ett otal gånger för varje moment, och mycket flåsande och nästan panik. Kände mig helt slut, men ändå fräsch efter en stund.
Fisk till lunch, bra det för jag älskar fisk. Nu verkar matlusten ha kommit tillbaka också. Bara det att det har väldigt bråttom ut igen, magont efter varje gång man ätit, beror på medicinen de pumpar in.

Medicinen verkar göra nytta redan, för mindre slem och svamp känns det som, och samtidigt lite mer ork utan att bli andfådd.
Anki var uppe ett par timmar på eftermiddagen och vi fikade lite, sen skulle hon hem och förbereda lite för kvällen.

Peter skulle ha lite födelsekalas ute i Öjaby, Emmas föräldrar och syster med familj skulle komma upp och sen Anna och Tobbe, Linda och Erik, Anki, för jag missade ju detta, men de klarade det bra ändå vad jag förstod.
Bara synd att man inte fick träffa Emmas systers familj, och hennes föräldrar.

Men med min nuvarande form var det nog bäst att jag var där jag var, hade ju inte orkat vara med ändå.
Kvällen kändes faktiskt riktigt bra, men gör ju inte så ansträngande rörelser här på hotellet, så det är väl därför det alltid känns bättre när man är här, kroppsligt, men inte mentalt, för då är hemma bäst.

Ikväll somnade jag redan vid elva, skönt.
Nu blir det inte mer idag, kommer tillbaka imorgon, krama varandra från mig. ////

Kommentarer
Skrivit av: Mita

Härligt att läsa att du nu fått tillbaka lite av din gnista. Jag förstår så väl att du ger upp ibland men det är så roligt att läsa att du återigen och trots din tuffa situation kan hitta lite ljusglimtar. Lycka till imorgon jag håller alla tummar jag kan för att de ska kunna genomföra det som är tänkt.



Många kramar

Mita

2012-01-16 @ 19:27:03
Skrivit av: Christina

Många stora kramar från mig!

Christina

2012-01-16 @ 22:43:29

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0