120514-20

Måndag den 14/5
Kändes hyggligt pigg och inget näsblod inatt, skönt. Slappade lite extra länge i sängen, var klar med sysslorna vid 10-tiden.
Hade planerat att få på lite olja på spaljen, men var inte väder för detta jobb, ej heller någon ork om vi ska vara riktigt ärliga.

Blev lite sitt vid datorn istället, är en bra syssla, för när man sitter där i fåtöljen och spelar, facebookar eller skriver blogg så känns andningen perfekt, man glömmer att man är sjuk då.

Framåt kvällen när Anki kom hem blev det lite mat och sen TV en stund, klockan gick snabbt fram till läggdags idag. Anser att idag har det funkat normalt enligt mitt tillstånd.

Tisdag den 15/5
Väcktes vid 06.00 av en ny omgång med näsblod, kastade mig ut i köket och fick tag i lite papper, forsade ut blod, så bara att byta papper och försöka lägga lite tryck.

Fick stopp på det efter en kvart ungefär, in på toan och tvätta av mig i ansiktet och på händerna, sen tvätta av diskho och bänkar. Gick sen in i sängen och under täcket för att få upp kroppstemperaturen.

Slumrade till en stund, efter en halvtimme när Anki skulle åka till jobbet så var det dags för en ny omgång, jag kämpade med att få stopp på det igen, men när Anki var på väg att köra så stressade även andningen upp sig, så jag var tvungen att be henne vänta någon minut tills det lugnat sig med både blod och luft.

Hon ringde till lasarettet och deras fina telefonsvarare sa att de skulle ringa tillbaka vid 09.00. Jag hade fått stopp på flödet och kunde andas lugnt igen, så då kunde Anki åka till jobbet.

Ringde vid 09.00 och då tyckte de att jag skulle komma dit så en läkare kunde titta på mig, blev vårdcentralen som blev de lyckliga att ta hand om mig denna gången. skulle vara där vid 14.15.
De sa också att jag skulle se till att jag fick hem blodstillande vadd som fanns på apoteket att köpa, ringde till Anki och hon stack och handlade det och kom hem med.

Anki hämtade mig sen vid halv två och vi åkte ner till Strandbjörket, när vi kom dit så ringde Linda, hon hade slutat för dagen. Så nu blev det skiftbyte i fabriken, Linda kom och Anki kunde åka tillbaka till jobbet.
De gjorde inget mer än tittade i näsan och konstaterade att blodkärlen var väldigt irriterade, så de ville inte bränna, utan skrev ut några piller som jag skulle äta i tre dagar, och föbjöd mig använda näsdroppar.

När vi kom hem blev det vila en stund, kvällen funkade sen bra, en andningsmässigt bra dag med tanke på att idag hände det ju lite. Spännande.

Onsdag den 16/5
Idag åkte Anki till Tingsryd för att jobba med Sydsvenska Rallyt i Tingsryd, 4 dygn som gräsänkling.

Vaknade som tur va idag också, kände mig lite seg efter gårdagen, men kom upp och fixade alla sysslor som måste göras varje morgon, klar vid 10-tiden idag. Då blev det kaffe och en munk vid datorn, måste ju kolla facebook och spela lite bubbles.

Väntade på sjukgymnasten, hon dök upp vid 11.15, och då blev det promenad runt kvarteret, utan sytgas idag för att inte riskera näsblod igen.
Gick bra med promenaden och hann precis in innan det började regna.

Vila och sen mat, innan det åter blev dags för ett sitt vid datorn och skriva lite i bloggen, som bara halkar efter.
Idag kom det ju inte hem någon, så då glömde man ju bort kvällsmaten. Fick bli en näringsdryck extra och 2 bullar till kvällskaffet istället.

Mådde hyggligt bra hela kvällen, sovdags vid 11-tiden. En bra dag utan paniker.

Torsdag den 17/5
Slappade kvar i sängen ganska länge, var ju helg och ensam hemma, så det gick ju bra.
Fixade morgonsysslorna och därefter en dusch, när jag var på väg upp från källaren så kom Peter.

Vi fikade och sen skruvade han ihop Lindas Mc, så nu blir det försäljning av den.
Honda NSR 125. Intresserad kanske? 13 000 för en 97;a.

Peter hämtade pizza till lunch, sen åkte han hem och jag tillbringade kvällen med dator/Tv i min fåtölj.
Nu framåt kvällen började andningen fungera riktigt bra, men så brukar det ju vara, kom i säng vid halv tolv.

Tung i andningen under dagen men bra sen.

Fredag den 18/5
Rullade på som en helt vanlig fredag, kändes skönt att arbetsveckan snart är slut.
En stund vid datorn på förmiddagen, annars var det jättefint väder som gjorde att man var ute en stund, men gjorde inget tyngre än bara satt och njöt i solen.

Vid sextiden kom Peter ut och var arbetssugen, började byta gångdörren till garaget.
Jag höll mig inne för kvällstempen var inte så hög ute, men gav lite tips och råd när han var inne och vände, tror inte han behövde dem men jag kände ju mig lite aktiv då.

När Peter åkte hem vid 8-tiden blev det Tv för mig.
En ok dag med mig, och kul när någon kommer, kom i säng vid halv tolv som vanligt.

Lördag den 19/5
Vaknade i bra skick, och var uppe vid halv nio. Peter skulle komma och fortsätta med dörren, och på eftermiddagen skulle vi kolla på rally i Tingsryd.

Åkte vid halv två för att kolla på sista sträckan som gick inne i samhället, bra för mig för jag kunde sitta i bilen och titta, för ute hade lilla jag blåst bort, hade fått lägga stenar i fickorna annars.

Var ändå lite jobbigt men roligt, så då får det kosta lite kraft. Träffade döttrarna Anna och Linda som var där och jobbade också.

När vi sen kom hem och jag skulle ta mig in från bilen till huset blev det kaos, panik, dödsångest, så stackars Peter fick en upplevelse han inte sett tidigare.
Andningen var på topp p.g.a att blåsan höll på att sprängas när jag väl skulle ut ur bilen, hade inte varit så farligt när jag suttit, men nu när jag reste mig upp.

Försökte knipa där nere och slappna av där uppe, funkade inte så bra. Efter tio minuters hyperventilering i panik och använt tomten som toa så lugnade det sig äntligen, nöden har ingen lag, blir visserligen varmt först men kallt sen att göra i byxan.

Kom till slut in i sängen och vilade ner andningen ytterligare lite till, sen kunde Peter stackarn åka hem, och sen efter att jag vilat en stund blev det en bra kväll.

Söndag den 20/5
En trött och sliten gubbe som vaknade vid 8-tiden, snoozade till nio innan det blev frukost.
Vid ett-tiden kom Anki hem från rallyt, började jaga gräsklipparen direkt.

Linda ringde och sa att Erik och hon var sugna på att grilla lite till kvällsmat, det var ju kul. Vi grillade och pratade en stund.
Jag klarade av att vara med, och det smakade jättegott.

Lite Tv och kvällskaffe innan det var dags för sängen.
Känns som det varit en bra dag.

Nu har vi äntligen kört fram en veckas händelser, håll till godo.
skrivet den 3 juni. ska snart vara ifatt.

Ha det bra, kram på er.



Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0