120227-120304

Måndag den 27/2
Seg morgon efter en hostig natt. Låg och slappade tills klockan blev halv nio, för det skulle komma en sköterska och ta prover vid 09-09.30. För de måste tas innan jag får ta mina mediciner.
Men jag hann med både frukost och inhallation, kom ingen.

Så jag ringde till den automatiska telefonsvararen och undrade var de var, de ringde tillbaka vid lite i elva och undrade om de kunde komma om en halvtimma, nej tyckte jag, för mina viktigaste mediciner kunde inte vänta längre, skulle tagits senast 09.30 egentligen. Ni får komma imorgon istället.

Vilade nästan hela em. är ju bara så trött. Vaknade till av att Anki kom hem från jobbet.
Kvällen var jobbig i andningen, hade ont i bröstet och ryggslutet när jag andades, men det gick över när jag lagt mig i sängen.

Tisdag den 28/2
Upp vid 08.00 för idag kommer sköterskan vid 09.00 för att ta de prover de missade igår.
Skulle ta sex rör, släppte till så mycket som 3 rör i första sticket, sen fick vi leta nytt blod någon annanstans, valde ett nytt kärl, men det sprack, blir ett fint blåmärke som minne. Nytt stick i andra armen, fick resten av rören fyllda precis, sen slut blod kvar.

Blodtrycket var bara 87/66 i vänstra armen, så klart när hon tagit allt blod. Tog ett nytt i högerarmen, 101/77 lite bättre där. Sen blev det invägning, 56.9 kg. Tur man inte tappar lika mycket vikt som de där Biggest Loser för då hade man varit på noll.

Lite frukost, piller och inhallation, sen somnade jag och sov till halv två. Blev lite sen lunch.
Kvällen var inte den bästa, hade en massa svamp och slem som inte ville upp, kom lite kvävningstankar emellanåt, jobbigt när man hostar men ändå jobbigare när det inte vill upp.
Rättade till sig lite när man lagt sig och slappnat av.

Onsdag den 29/2
Vaknade ett par gånger inatt och hostade, riktiga attacker som tog den lilla kraft man har.
Kanske blivit förkyld, fått en normal sjukdom, kan ju vara intressant.

Trött på förmiddagen, men var ju tvungen att hinna med morgonbestyren för vid 11-tiden skulle sjukgymnasten komma på hembesök.
Vi gick igenom träningsprogram med många olika övningar som jag kunde göra, sen kommer hon en gång i veckan och kör lite annat.

Blev eftermiddagsvila ett par timmar innan Anki kom hem, Åt kvällsmat, och sen blev det kel med bästa kompisen TV:n resten av kvällen. Somnade sen gott vid halv elva ungefär.

Torsdag den !/3
Nu är vi inne i mars, och solen och lite värme börjar titta fram.
Våren är nog på gång, humöret är också bra, mer än det är dåligt.

5 månader kvar till eventuell utredning och förhoppningsvis uppsatt på listan för transplantation igen.
Ska jag vara ärlig så trodde jag inte i höstas att jag skulle få uppleva en vår till, men nu är den snart här och jag är ju faktiskt med, även om det är fruktansvärt jobbigt för det mesta.
Men kämpar för att nå målet, tillsammans med familj och vänner. Tack för ert stöd när det tar emot som värst.

Bara hoppas att det inte tar 1½ år att vänta på nya lungor som det gjorde sist. För då är det ju en stund till innan man är framme, och då tror jag inte att min kropp eller hjärna klarar detta.

Har en bra känsla i kroppen just nu, bara försöka att orka mer fysiskt.
Hoppas träning och vårväder hjälper.

Fredag den 2/3
Hostig natt, tog lite hostmedicin som fanns i skåpet, det hjälpte faktiskt en del.
Jättetrög morgon, blev en förmiddag i sängens tecken fram till 12.00, ingen matlust så det blev en näringsdryck till lunch, tur de finns även om de inte smakar så värst bra.

Blev vila på sängen en stund även på eftermiddagen, är hur trött som helst, får nog börja leta efter lite piggtabletter på nätet, så man kanske blir både pigg och rolig.

Piggare framåt kvällen, körde lite träningsövningar för att se om man kan komma igång, gjorde sen varma mackor, vilket tog lika lång tid för mig som det tog för Anki att damma, dammsuga, torka golv och rista mattorna, jag är inte så snabb precis, men jag gjorde det.

Blev sen en inte helt ovanlig kväll framför Tv:n. Lite jobbigt för nu har det börjat göra ont i halsen när man sväljer, får ge den en kur innan sängdags så kanske det blir bättre imorgon.

Lördag den 3/3
Sovigt jättebra inatt, Anki upp i ottan och gjorde frukost, redan vid 08,00, hon drog igång vårstädningen i källaren. Jag däremot tog mig efter frukosten ganska snabbt tillbaka till sängen, fram till halv tio tog det innan jag var klar med mina sysslor samt skönhetssömnen.

Blev strömming och potatismos till lunch/middag, whaoo vad gott, och jag åt jättemycket.
Anna och Tobbe lämnade in 2 st hundar, de tyckte jag skulle ha lite sällskap. Anna skulle jobba och Tobbe skulle hjälpa Erik att skruva rallybil, och Anki skulle på hockey med jobbet vid 15.00.

Vi andra skulle sen gå på bowlingklubbens lottdragning vid 19.00, men jag kände att det inte fanns tillräckligt med ork för att följa med, så jag stannade hemma och sällskapade djuren och Tv:n.
Vid halv nio kom det ett Sms från linda att jag vunnit 500:- på min lott. Yippie.

I säng efter en ganska jobbig dag, som de flesta faktiskt är nu för tiden vid 24.00, de andra skramlade in vid halv tre.

Söndag den 4/3
Vilken dålig sömn inatt, mådde helt kass idag, ont i kroppen, frossa och orkade inte röra mig många tum.
Tog mig till toan, men direkt tillbaka till sängen igen.

Tur att det var Vasaloppet på Tv så man kunde titta eller lyssna lite mellan de stunder man slumrade till. För att hålla ögonen öppna var väldigt jobbigt. Försökte ta mig till köket för att äta lite kräm och mjölk, fick i mig en halv tallrik, sen var det bara att gå och lägga sig igen.

Låg kvar i sängen till 15.00 innan jag äntligen lyckades få på mig lite kläder och förflytta min risiga lekamen till fåtöljen. Anki gjorde mat, men jag hade ingen matlust, åt ändå en liten portion bara för att man måste.
Börjar tro man har fått flunsan, men hoppas inte det.

Kvällen fortsatte lika dåligt som innan, bara det att jag tvingade mig till att vara uppe för att kunna sova till natten. En av de sämsta dagarna på länge.
Enda trösten är att mina blåsvärden har börjat bli bättre och bättre. Från 0,65 till 0,8.
Något positivt i gnällspikens liv.

Äntligen orkat skriva en veckas blogg, varsågod och kram på Er.
(skrivet den 18/3)













Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0