120312-18

Måndag den 12/3
Långsov som vanligt efter helgen, de tar ut all energi.
Morgonsysslorna tog ända fram till tolv nästan.

Funkade sådär eftersom jag inte gjorde några fysiska ansträngningar, allt är ju relativt med vad fysisk ansträngning är.

Att gå på toa är för mig en kraftansträngning som måste göras. Efter uträttade behov bör man ju torka sig eller hur, detta innebär att man river av en bit papper, lugnar ner andningen lite, torkar sig sedan, då har du tagit ut dig och får lugna ner andningen igen. Detta kan ju få upprepas ett par gånger innan det blir klart.

Därefter ställer du dig upp och drar upp byxor och rättar till kläderna, då flåsar det igång igen, stå och hänga på handfatet ett par minuter innan du försiktigt tvättar händerna torkar dessa, sen en paus till innan du kan gå vidare. Detta är en upprepande fysisk ansträngning för mig, förmodligen inte för alla.

Tisdag den 13/3
Idag skulle det bli besök av sköterskan, så upp och hoppa, annars blir du tagen på sängen.
Jag hann upp, hon kom vid 09.00 och tog ett rör med blod och stack igen.

Vilket kanonväder som uppenbarat sig, satte mig på altanen i solen och bara njöt med lugn andning och en kopp kaffe, livet kan vara underbart vissa stunder.
Kände mig faktiskt så pigg att jag fick träningslust.

Passade därför på att röra mig lite, gick ca. 10 meter i intervaller 10 gånger med vila emellan varje,
"Hårdträning" för mig, men alltid en förbättring. Körde också en del övningar med hantlarna senare på kvällen, har blivit en riktig träningsguru, det är bra det.

Har varit en kanonbra dag och kväll, förbättrat blås också.

Onsdag den 14/3
Idag fyller braiga svärmor år, Grattis.
Efter gårdagens bradag och en bra natt vaknade jag med smärtor i bröstet, känns som kramper i mellangärdet. Värker till och från som hugg, sen släpper det en stund.

Fick be Anki ställa in en näringsdryck och ge mig lite vatten och medicinerna till sängen innan hon gick till jobbet, för som jag kände mig kändes det svårt att gå upp från sängen.
Smärtan försvann efter en timme ungefär, så då kunde man komma upp och besöka toan utan problem.
Gick tillbaka till sängen och fortsatte vila lite.

Då ringde min syster Mita och tyckte att vi skulle förmiddagsfika lite, passade för hon skulle ändå till stan idag, hon köpte frallor och jag bryggde kaffe. Pratade på i 1/½ timme innan hon var tvungen att fortsätta med sina uppdrag, och då hade också sjukgymnasten kommit.

Det blev till att gå ut och promenera lite grann på gatan, fram och tillbaka till korsningen, ca 100 meter, sen var orken slut för idag. Det värsta var att magen ville att jag skulle skynda mig in, men skynda är ju ett svärord för mig.

Försökte knipa samtidigt som jag tog mig stilla upp för trappan och in i hallen, tvungen att pusta där, knep där nere och försökte slappna av där uppe. Inte det lättaste precis.
Kom till slut in på toan, och det bara blåste till innan kalsongerna nått golvet, men allt hamnade på rätt ställe, detta va gött, men inte lukten.

Efter den pärsen åkte sjukgymnasten och jag la mig på sängen och slappade en stund. Då ringde Anna som var i stan idag och undrade om jag ätit ännu, hade jag ju inte, så hon köpte hem lite Mc Donalds till lunch, det var gott med lite snabbmat.

Kvällen blev sen ganska bra efter allt som hänt denna dag, ganska lugn, men tidigt sängläge denna kväll.

Torsdag den 15/3
Trötthetsmorgon med sen uppstigning, frusen och trött.
Magen var lite otålig på förmiddagen, ville tömma ett par gånger, men jag fick ändå i mig frukost och alla andra medicinala godsaker.

Vilade mig i form inför eftermiddagen, för det skulle vara fint väder då.
Blev en långsittning i solen på baksidan, med lite träning och kaffekoppen fylld, magen kändes bra igen.

Kvällen gick och det blev sovdags vid halv elva.

Fredag den 16/3
Fortfarande lika seg och trött på morgonen, blir liggande alldeles för länge tycker jag. Problemet är bara det att det känns som kroppen inte orkar stiga upp, samtidigt som huvudet säger att det är jobbigt och kallt där uppe.

Till slut tar man sig i kragen och stiger upp för annars blir man bara ännu latare. Väl uppe så fungerar det hyggligt fast det är väldigt andfått just nu, tror att svampen har en liten topp just nu.

När Anki kom hem och vi hade ätit så började det kännas betydligt bättre, så det blev en fåtöljkväll igen, fanns väl något förströelseprogram på TV-n som vanligt.

Kröp under täcket vid halv tolv och somnade efter ett par timmars funderingar.

Lördag den 17/3
Anki hemma idag lördag, då får man frukost innan man vaknat och kommer upp i tid, jättebra.
Idag kom Anna och Tobias och på besök, och lämnade två fyrbenta tjejer innan Anna stack och jobbade och Tobbe skulle hjälpa Erik att skruva.

På kvällen skulle de alla på WMS Rallyfest, så vid fyratiden började de droppa hem, för att äta lite innan förfesten drog igång, Då blev det lite kul ett par timmar här hemma.

Vid kvart i sju drog de iväg, jag sällskapade djuren här hemma, med rumpan i fåtöljen och dator och Tv framför mig. Festade till det med en 33 cl öl och lite chips.

Tröttnade vid halv tolv, så då blev det kudden, hann väl bara somna innan det vid halv två kom några festprissar, Anki,Anna och Tobbe. Trodde inte de skulle så tidigt.

Söndag den 18/3
Trött morgon för både mig, Anki och övernattarna i källaren.
De hade ju varit på fest, men jag var nog tröttast av alla, vaknade med huvudvärk, kan det va bakfylla?

Efter frukost blev det slapp i fåtöljen, sista helen med skidsport på TV. Åt jättegod middag som Anki fixat till, men så var det matlusten som inte var bra, men försökte äta lite.

På kvällen skulle de ha Dackefejdsmöte, så Anna och Tobbe var ju kvar.
Jag kände mig inte alls i form senare på kvällen, hostade, flåsade och frös, så det var tur att man var själv hemma.

Blev tidig läggdags efter att vi fikat och ätit mediciner.

Tack för denna vecka och kram på alla.
(skrivet den 27/3)



Kommentarer
Skrivit av: Sara Pettersson

Kämpa på Stig! Härligt att läsa att du gått upp lite i vikt och att du kan träna, även om det bara är lite, så är det ju ett steg i rätt riktning! Klart att du ska fixa dessa fem månaderna innan du kan sättas upp på listan, sedan hoppas vi alla att du inte behöver vänta länge innan det blir nya lungor. Detta ska ni klara! Ta hand om er! Tänker på er!

2012-03-31 @ 21:05:52

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0