130130-130201

Onsdag den 30/1

Hemdags idag. Var väl inte den bästa morgonen, andningen  lite uppskruvad redan, åt frukost och slappade en stund, kändes mycket bättre sen.

 

Skulle få hjälp med att duscha nu vid halv elva, så man var ren när man skulle hem, gick riktigt bra att, andningen fungerade lugnt under tiden, en duktig sköterska som hjälpte mig. På med kläder och sen var det dags för middag.

 

La mig på sängen en stund innan Linda och Anki skulle komma och hämta mig, sköterskan hjälpte mig att packa ner en del av mina saker, och sen kom de andra och hjälpte till också, hade ju ett helt möblemang som skulle hem.

 

Under tiden de bar ut grejor så satt jag i sängen, och nu började andningen att trigga upp riktigt, försökte varva ner men det var fortfarande riktigt jobbigt. Gjorde ju inte saken bättre att man blev tvungen att ta sig in till toan också innan vi kunde åka.

 

Satte mig i rullstolen och kämpade med andningen hela tiden, till slut körde vi mot utgången och efter att sagt hej till personalen blev det kaos med andningen, blev sittande innanför ytterdörren oh bara flåsade, men när de kopplat på syrgasen istället för den mobila koncentratorn så lugnade det sig sakta men säkert.

 

Efter ytterligare någon minut så satte jag mig i bilen och då vaar det ganska lugnt med andningen, blev bättre och bättre ju längre tiden gick.

 

När Linda stannade utanför tomten hemma så tog jag sats, skärpning och andas lugnt och gå stilla, tog det lugnt och kom fram till trappan som jag tog mig upp för direkt och in i hallen, där blev det sen att hänga på trappräcket en bra stund innan man fick av sig jacka och skor.

 

Gick sen in och satte mig i vardagsrummet och fick en härlig känsla av att vara hemma, satt bara och njöt och slappnade av, för nu var det jobbiga över. Linda var kvar en stund och Anki började plocka upp alla mina prylar, tack mina älskade.

 

Kvällen försvann ganska snabbt framför TV-n men känslan var bra, och när kockan blev strax efter tio så kändes det som sängen lockade, kröp ner i en nybäddad säng, så kom Anki också och la sig, jag låg bara och tittade på henne en lång stund, kändes härligt efter nio veckor i sjukhusmiljö.sen blev det god natt och jag somnade snabbt.

 

 

Torsdag den 31/1

Vaknade av att telefonen ringde vid åtta, det var från hemtjänsten som sa att de kom vid halv nio. Så jag tog mig upp till toan och fixade de vanliga morgonsysslorna, gick sen tillbaka till sängen.

 

Vid halv nio ringde det på dörren och in kom en tjej som skulle hjälpa mig med frukost och mediciner samt bädda sängen och vara sällskap en stund, sjuksköterskan kom också för de ville lära sig hur min inhallation och syrgas fungerade.

 

Var tungt i huvudet idag, fick bli 2 alvedon som start innan frukosten var framdukad, gick ut i köket för att börja äta, satt på stolen och började helt plötsligt må riktigt illa.

Hade tagit lite för lång tid, så blodsockret hade nog rasat, fick i mig lite mjölk och några skedar yoggi. Efter nån minut kändes det ok igen och kunde äta vidare, vid tio gick min hjälp så då blev det till att inhallera och sen vila en stund

 

Nästa gång de skulle komma var vid ett för att värma lunchen åt mig och servera den. När jag ätit klart så var klockan halv två och blev ytterligare en vilostund, var sliten idag efter hemfärden igår

Sen kom det en ny tjej vid tre-tiden och fixade kaffe. Sen blir det inte mer från hemtjänsten idag.

 

Anki kom hem vid sex och då gjorde hon middag till oss, för att sen ta lite kvällsfika vid halv nio. Kände mig trött så vid tio började jag nattförberedelserna som tar ungefär tre kvart innan man är på plats under täcket.

 

Annars har andningen skött sig hyggligt idag, men har ju visserligen varit mest i viloläge.

Klart godkänt för hemtjänsten.

 

 

Fredag den 1/2

Ny månad, snart vår.

Vaknade även idag vid åtta och steg upp för att sen lägga sig en stund igen. Mina passuppare kommer ju inte förrän halv nio och sen ska de ställa fram frukosten så man kan morna sig en stund.

 

I övrigt var denna dag liknande gårdagen, fast med mindre trötthet och mer uppetid. Linda kom vid tre och hälsade på och undrade hur det kändes att vara hemma. Sen kom Anki vid halv fem och kastade sig på fredagsstädningen, det blir kanonfint som vanligt när hon varit framme.

 

Kommer att bli lite mat ikväll och lite gladiatorer tror jag, sen får vi se när sängen ropar.

 

Tack för dessa dagar och ha en trevlig helg för det har ja tänkt att ha, kram

 


Kommentarer
Skrivit av: A

Tjenare mannen!
Hur går det nu när du har kommit hem??
Själv försöker jag ta mig ut med hunden en stund varje dag, lite jobbigt men det ska gå. Veckorna blir ju lite söndertrasade när man ska in 2ggr och ta prover. Jag måste ju åka in till Lund så mycket taxi blir det.....
Vet du nåt mer om listplacering??

Största kramen
A

2013-02-05 @ 13:28:31

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0