130218-130221

Måndag den 18/2

Min frukostvärdinna kom och väckte mig vid halv nio, kände mig som vanligt lite morgonseg och trögt att komma ut från täcket. Andades igång lite och sen till toa för ettan, tvåan samt tvätt innan man intog platsen vid köksbordet.

 

Satt som vanligt en fem minuter och andades ner, för att gå från toa till köksbordet är ju 6 meter, så då är gränsen nådd.

Hade hunnit få i mig yoggin innan sköterskan kom och skulle ta sina sex provrör, gick väl inte som bäst men efter tre olika ställen hade hon hittat så det räckte till alla rören.

 

Efter lite slapp på sängen så kändes det riktigt bra med andningen och även den mentala känslan infann sig på ett trevligt sätt. Satt också en stund vid datorn för att kolla lite facebook och spela Candy Cruze. Mådde faktiskt mycket bra jämfört med hur det var i helgen.

 

 Dags att glida ut i matsalen och äta lunch, där väntade framdukad mat som lunchvärdinnan fixat till.

Eftermiddagen funkade bra, fika vi tretiden och sen en stunds vila, undrar hur många som är avundssjuka på mig och mitt vilande, känns ju som ett privilegium att bara slappa omkring, synd bara att det är ett heltidsarbete att försöka få i sig luft.

 

Vid halv fem ringde de från Lund och undrade hur jag mådde och om jag var hemma. Ja jag är hemma, skulle jag inte va det.

De trodde jag var inlagd igen eftersom de sett på proverna att min snabbsänka låg på 65 och egentligen skulle visa på en rejäl infektion. Men jag kände mig inte det minsta infekterad nu.

 

Då sa hon att vi får avvakta och hoppas det inte blir något av det.

 

Tisdag den 19/2

Idag verkade det också bli en hygglig dag, kändes bra efter att man kommit igång, fick i alla fall lite luft vilket är bra för min del, men annars ganska mycket för lite mot vad man skulle vilja ha.

 

Fick äta lite tidig lunch idag för vid 14.15 skulle jag vara på undersökning på ögon, så Anki skulle hämta mig vid halv två. Tog mig gående ut till gatan och in i bilen.

Framme vid lasarettet blev det till att ta plats i rullstolen, kom upp till ögonmottagningen.

 

Där fick jag först titta i någon maskin som mätte synvärdet, sen in på ett rum och göra syntest, var inte så bra, klarade väl bara de tre översta raderna innan det blev suddigt.

Hon provade med en del andra glas och blev lite bättre, men hela tiden fanns det en oskärpa. Testade om jag kunde läsa på nära håll, men gick ännu sämre, såg knappt någonting.

 

Blev sen droppar i ögonen för bedövning innan läkaren skulle kolla vad som var galet, hon tittade på min före detta tumör som inte hade ändrat sig sen sist, det var ju skönt.

 

Hon ville att de skulle ta nya foton på tumören, eftersom de nu fått kamera  i Växjö, så det tog en timme till. Upptäckte också att syrgasen inte skulle räcka eftersom det tog så lång tid, som tur va fick vi låna en tub mens vi var där.

 

Konstaterade efter mycket höger, vänster, upp, ner att jag hade grå starr som satt precis mitt i synfältet, vilket gjorde att det blev suddigt. Detta går att operera, så hon skulle ordna tid för operation, troligen nån gång i april. Så fick man testa på en krämpa till, skall visst dra på sig allt som finns innan man avslutar.

 

När vi kom hem vid femtiden var jag ganska trött, men klarade gången och trappan upp till ytterdörren, fick pusta en bra stund sen. Vilade en stund, men sen höll jag mig uppe till tio-tiden.

 

Klarade utflykten riktigt bra om jag får säga det själv.

 

Onsdag den 20/2

En riktigt trött morgon, men med vilja och lite envishet tog man sig upp till frukosten.

Funkade hyggligt bra med många vilopauser under dagen, och ett öga på tv-n.

 

Linda for förbi och hann precis säga hej/hejdå i dörren, hon hade nog bråttom. Kändes bra på kvällen när vi ätit kvällsmat vid halvsju-tiden, och blev säng som vanligt vid halvelva.

 

Torsdag den 21/2

Piggare på morgonen och förmiddagen, tittade på Vm sprinten i skidor och Sverige tog medalj.

Anna och Maja kom och hälsade på, så jag hade beställt kebabtallrik till lunch idag, så lunchvärdinnan från kommunen fick ledigt. Peter ringde också.

 

Vi åt och fikade, men den lilla hönan var på lite eget humör i början, men när hon fått mat och ny blöja så blev humöret bättre så då pratades och jollrades det långa stunder.

Låg på magen på golvet och kollade skidor hon också, verkade väldigt intresserad.

 

Blev lite vila efter att de och hemtjänsten varit här, halv fyra närmare bestämt, sov till 18.48  trodde jag så fick lite halvpanik, men hade sett fel på 16 och 18 på klockan så hon var ju inte så mycket, kändes lugnt igen, så låg kvar och myste lite tills Anki kom hem och det blev mat.

 

Linda kom en runda på kvällen och pratade lite. Blev en bra kväll och så blev det god natt vid 10.30 som vanligt. Lillebror Claes ringde på kvällen och pratade en stund, är i Lund igen, tycker det börjar bli långtråkigt där, och jag förstår både honom och hans familj, men ni får kämpa på.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0