130110-130111

Torsdag den 10/1

Blev igår kväll lite ändring av tiden för röntgen, kändes ganska skönt, skulle varit vid 07.15 men blev ändrad till 10.00.

Blev provtagning och frukost i lugn och ro, och denna dagen kändes hur lugn som helst i andningen och inte något ont i magen heller.

 

En bradag, jippie.  Vid 10.00 körde de ner mig i sängen till röntgen och sen började de täcka över en med gröna dukar, och ge lite kontrastmedel. Läkaren kom efter en stund och talade om att han skulle göra röntgen via handleden istället för ljumsken som de gjort de tidigare gångerna jag gjort detta.

 

Hade lite problem med att hitta rätt men strax hade han fått in slangen som de sedan skulle köra in kameran i. Kändes lite kittlande uppåt armen när han förde in den, sen kollade man på skärmen men fattade inte så mycket, men han sa att allt såg jättebra ut, inga dåligheter där.

 

Fick ett litet plastarmband runt handleden som de pumpade upp för att få tryck på instickshålet så att det läkte ihop, skulle ha det i tre timmar och så skulle de släppa lite tryck i taget varje hallvtimme,

Tills det inte blödde mer. Eftersom jag äter waran så tog det lite längre tid, blev lite blå om handleden.

 

Tillbaka på rummet vid elvatiden, kände mig kolugn i andningen, helt otroligt skönt. Vilade en timme innan det blev lunch. Läkarna kom och rondade och undrade hur det gått, då passade jag på att fråga om det inte fanns någon möjlighet till att göra Cintografin, det som vi missade sist när jag inte orkade. De kollade och jag fick tid vid 17.00.

 

Kom upp till fysiologen och jag andades in lite kontrast, sen körde vi in till nästa rum där de skulle röntga, bara det att när vi kom in hade kameran blivit lite trött och ville inte fungera.

Så de ringde till en tekniker som fixade det efter en halvtimmes väntan, men jag slappade på sängen under tiden och andningen märkte jag inte ens av. Blev sen 30 minuter på britsen innan det var klart.

 

Kördes upp på rummet igen och fick lite försenad kvällsmat, kände mig så härligt nöjd av att ha fixat två tester samma dag utan att ens bli andfådd, så  härligt skönt. Är väl visserligen bara jag som kan förstå den känslan, fanns ju några andra som gladdes åt det. Tack för Era goda kommentarer, det värmer.

 

Blev en härlig kväll också och somnade gott efter 22-nyhetena, hade fått besked om att de hämtade mig vid 13-tiden imorgon för hemfärd, och att jag skulle ner och blåsa spirometri på lungmottagningen.

 

Fredag  11/1

Sovit jättegott hela natten, tills  de kom vid 8-tiden och tog några prover, sen frukost och piller.

Efter morgontvätten skulle jag klä på mig, men då började jag bli flåsig för minsta lilla rörelse, vad var detta?

 

Sköterskan kom in med rullsolen för transport till lungmottagningen så hon fick hjälpa mig med kläderna, tog en stund ändå.

Hon körde ner mig och sen blev det till att blåsa så gott man kunde utan att svimma. Tog en stund innan jag lugnat mig, gjorde sen 2 blås och de värdena var väl inte de bästa men ändå ok enl. sjukgymnasten, låg på samma nivå som 2010 års test, men sämre än 2011.

 

Hade under förmiddagen också försökt få tag i min mailarkompis och bloggläsare som blev transplanterad i december, men sköterskorna på avd. sa att hon inte fanns, så det får bli en annan gång. Lycka till framöver.

 

Läkarna var inne och pratade med mig och tyckte att allt gått bra, den ena av läkarna har jag tränat i flicklaget i fotboll  hemma i Räppe, de växer nog fortare än mig.

Nu blev det lunch och andningen hade lugnat sig igen, vid halv två kom min transport hem till Evelid.

 

Kom iväg vid 2-tiden  och sen gick det i racerfart hem till Växjö, vid 16.00 var jag på plats i mitt rum efter en 3-dagars weekend i Lund.

Blev väl mottagen och alla tyckte jag såg piggare ut nu, var kanske något gott med skåneluften.

Kvällen gick sen fort och det blev lite John Blund i ögat vid 22.30. Kröp ner och somnade snabbt.

 

Nu är det så att nästa vecka diskutterar de mina förutsättningar för att klara ett lungbyte till, och nästa måndag kanske de har ett beslut, sen är det väntan, hur länge vet vi ju inte.

 

Nu fick ni lite info, kram på er. Hörs snart


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0