130125-130127

Fredag den 25/1

Vaknade efter en väldigt god och lång sömn, en sån bra känsla har jag inte haft på länge som infann sig denna morgon. Jag bara låg och njöt i sängen  tills de kom med frukosten, och jag var sugen på frukost, helt otroligt.

 

Avslutade morgonsysslorna med att få på sig lite kläder, satte mig sen vid bordet och tog lite kaffe och pepparkaka, behöver nog bli lite snäll. Terapeuten kom in och undrade hur tankarna hade varit om att åka hem på onsdag, vi pratade om det mesta, men att det skulle bli kul att prova om man fixar det.

 

Vid halv elva kom en tjej från hemtjänsten i Öjaby som skulle träffa mig och ta reda på vad jag behövde hjälp med på dagarna, och lära sig alla mina maskiner för inhallationer och syrgasen.

 

Vi gick igenom en del, ska börja med att det kommer personal vid fyra tillfällen om dagen och hjälper mig i huvudsak med mat och fika, men även alla andra sysslor som krävs för att jag inte ska förbruka min energi i onödan, utan ska bara gå upp i vikt och underhålla de stackars små muskler som finns.

 

Tränade sen en stund innan det var dags att gå ut och äta. Fortfarande gott med mat, efter maten skulle jag gå och vila, men blev sittande vid datorn så jag glömde att vila, så det kan bli.

 

Efter kvällsmatten blev det ett litet korridorsrally med fyrhjulingen och Tv-tittande ute i dagrummet. Gick in på rummet vid halv tio och slappade lite efter medicinintagen. Tandborstning och kryp ner i sängen vid 23.00, somnade efter en bra dag enligt min skala vid midnatt.

 

 

Lördagen den 26/1

Ny dag och inte alls lik gårdagen utan kände mig kass, frös och mycket slem och rinnande näsa, var inte alls gott med frukost, magen började också att kriga efter en stund, men är ju inte tvingad till att passa några tider så jag stannade i sängen och somnade till en runda till.

 

Strax efter elva tyckte jag att det var lite bättre, så efter en tömning på toa så släppte det en del, och när jag klätt på mig satte jag mig i stolen en stund.

Då började större delen av min lilla kropp att samarbeta med mig, och andningen höll sig lite lagom, men blev väldigt flåsig vid minsta rörelse.

 

Tog mig ut och åt middag vid halv ett, gick sen in och sov en stund, och när jag vaknade stod det en väldigt snygg tjej framför mig, gissa vem, Anki.

 

Hon hade med sig fikabröd och kaffe, var gott med semla nu, och jag kände mig lite småtrött men funkade ändå ganska bra bara jag satt still. Hon var kvar tills det var dags för henne att åka och titta på Linda när hon spelade innebandy.

Försökte träna lite även om det inte var så bra med andningen och flåset, men var ju tvungen att göra något, kollade också skidor och rally på tv och dator.

Blev tid för kvällsmat vid halv sex, smakade inte alls idag, men fick tvinga ner det för viktens skull.

 

Hände inte så mycket denna kvällen heller, skickade lite sms till familjen och önskade att det skulle gå bra imorgon för då skall Maja döpas i Virestads kyrka. Somnade efter en inte så bra dag vid 00,30.

 

 

Söndag den 27/1

Liknande morgon som igår, alltså ingen höjdare, fick ringa efter frukosten vid nio, annars brukar de komma in med den mellan åtta och halv nio.

 

Tog en timme att få ner en tallrik yoggi och en macka, är så kallt i rummet på morgnarna att man måste pausa och värma händer och armar under filten.

Väntade sen att mage och andning skulle ordna till sig, så man vågade lyfta på filten och stiga upp och klä sig.

 

När väl detta var klart och man fick i sig lite kaffe sittande i stolen så kändes det bättre.

Inhallerade och tränade en stund innan middagen, men det var väldigt jobbigt att gå ut i matsalen idag, blev riktigt flåsig och trött, fick sitta vid bordet och andas ner mig en lång stund.

 

Tänkte lite på Maja för nu vid ett skulle hon ju tvätta håret, men hon skrattar nog bara. Nog mer nervöst kanske för föräldrarna Anna och Tobias och gudföräldrarna Erik och Linda.

 

Jag sov sen i två timmar, till och med över kaffet, så lite trötthet fanns det nog i kroppen.

Risgrynsgröt till kvällsmat, vilket är stadigt alla söndagar, var duktig och åt upp min portion.

 

Spelade sen Bingolotto, men ingen vinst, och efter det så plockade jag mina mediciner i en dosett så de är fixade till nästa vecka,  224 piller att lägga ner i de olika facken, det är vad jag stoppar i mig på en vecka nu. Kanske inte lustigt att magen bråkar ibland.

 

Nu är klockan 23.55 så God natt med er alla bloggläsare.

Ta väl hand om varandra. kram


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0