130714-130718

Söndag den 14/7

Idag är det ju vilodag enligt almanackan, men kändes inte så precis, hade ju inte vilat färdigt vid halv nio när det började rassla och ringa på dörren. Då kommer en av de absolut härligaste värdinnorna in och säger god morgon.

 

Jag är lite tidig så du kan vila en stund till medan jag fixar till dina saker, slumrar en stund innan jag tar mig till toa och sen ut i köket. Går ovanligt bra att få i sig frukosten och är klar när de kommer med antibiotikan. Inhallerar den och sen blir det jobbigt med andningen.

 

Tar mig till sängen och slappnar då av med andningen så Judy kan gå vidare.

Hon skulle komma vid lunch också så hon hade full koll på mig, Björn ringde och sa att han kom in en stund, kanonkul.

 

Efter lunchen kom han och vi pratade och hade lika trevligt som alltid, + att vi ringde till våran bästa Karlsson också, men han var ute på uppdrag så vi bytte några trevliga ord med hans fru Karin, gick ju bra det också för hon heter ju också Karlsson.

 

Kvällen blev bra och kom i säng vid halv tolv.

 

 

Måndag den 15/7

Kände mig väldigt trött och orkeslös till att börja med, eftersom det var även idag en av de bästa värdinnorna som kom. Carina som dök upp efter sina semesterveckor, tog mig upp till frukostbordet med lite lockrop, blev via toan så sömngubbarna försvann.

 

Kom sedan vid kvart i tio ett par sköterskor som skulle blanda antibiotikan, var klar vid halv elva med fika och tidning. När hon sen gick blev det lite vila på sängen, för Peter och Emma var på gång upp från Halmstad för att hälsa på, och även Linda, Anna och Maja kom efter lunch och fikade.

 

Avbokade trekaffet hos hemtjänsten och bad dem komma vid fem, halv sju och halv nio som vanligt.

Somnade till en stund när mina gäster gått, och vaknade vid fem. Hon stekte pannkakor till mig på smeten som Peter gjort, var jättegott åt tre stycken.

 

Kom sedan för att fixa inhallationen vid halv sju och när de var klara gick de ganska snabbt, för vid halv nio skulle de komma tillbaka och göra kvällsfika, mm.

Satt vid Tv:n och kollade fotbollen, men vid kvart över nio var jag väldigt trött och ingen hade kommit, tänkte precis larma när någon hördes vid dörren, mådde lite illa eftersom jag väntat alldeles för länge.

 

Bad henne ändå göra lite kaffe och ta fram ostkaka med grädde och sylt som fanns i kylen, jo visst blev det klart till slut, jag var nu vid kvart i tio också slut, tog lite kaffe och en bit ostkaka, smakade lite lustigt tyckte jag men hon hade ju omgående smitit iväg.

 

Då jag efter en tugga kom på att hon lagt på lingonsylt på ostkakan, ingen höjdare precis, hade inte heller bäddat upp eller släppt ner persiennerna så jag fick hålla på en timme extra innan jag var klar med detta i min takt.

 

 

Tisdag den 16/7

Idag kändes det inget bra att vakna, illamående och magknip samt orkeslös, tog mig inte in till toan utan fick nyttja minipissoaren (Kissflaskan) så man klarade av andningen också, går inte att stirra iväg till toa i detta läget.

 

Låg kvar i sängen med samma plågor fram till sköterskan kom vid halv nio. Fick beställa 2 alvedon och en antiillamåendetablett direkt när hon kom, samt lite yoggi för att se om det var hungern som spökade, fick ju inte i mig någon nattamat igår.

 

Blev både frukost och antibiotika i sängläge denna morgon, mådde helt kass, efter att de gått så kom Peter och Emma och sa hejdå för nu stack de tillbaka hem till sitt, börjar jobba nästa måndag.

 

När sen hon som ska ställa fram lunchen låg jag bara i sängen och kved av smärtor i magen och fortfarande en illamåendekänsla med svettningar, hostade upp lite blod i samband med slemmet, ville inte ha någon mat utan bad om lite yoggi i ett glas. Hon undrade om hon skulle hjälpa mig med något, men jag försöker sova tills ni kommer vid fikat så får vi se hur jag mår.

 

När hon kom så var det definitivt inte bättre, för nu orkade jag inte ens flytta mig utan att andningen gick i topp, och allt låste sig. Hon ringde sjuksköterskan och bad att hon skulle komma, förklarade min situation och hon kom jättesnabbt och kollade feber och blodtryck.

 

Jag bara låg och flämtade i sängen, dessförinnan hade jag varit tvungen att lägga lite last i kalsongen för att komma till toan var omöjligt i detta tillstånd. Sköterskorna skötte det bra samtidigt som Linda kom ner också, och då jag hörde henne så lugnade andningen sig nästan direkt. Sköterskan ringde till mottagningen och fick besked om att ringa ambulansen och åka ner akut.

 

Linda och sköterskan Inger plockade ihop mina saker som behövde följa med, och hjälpte mig på med kläderna tills ambulansen kom. Blev sen att flytta sig från sängen till båren, gick ganska bra men började jaga upp andningen när jag kom in i ambulansen, blev sedan i det läget ända tills vi kom fram.

 

Ambulanskillen förberedde att det skulle finnas läkare på plats när de kom för syresättningen låg lågt trots att han ökat på under resans gång med syrgasen. Kom in direkt i akutrummet där de stod och väntade med mask och fullt syrgastryck, kopplade även in combivent inhallation i masken men det blev panikjobbigt direkt.

 

Jag drog igång paniken igen, så snabbt som ögat satte de dit en nål och sprutade in lite morfin för att jag skulle lugna mig. Hjälpte ganska snabbt måste jag säga, mådde jättegott en lång stund in på kvällen sen, blev sen uppkörd till avd 5 och mitt kära rum R efter att vi varit och röntgat, ny lunginflammation nu i gamla lungan.

 

 

Onsdag den 17/7

Vaknade upp på avd. 5 ännu en morgon. Denna gången blev det 12 dagar hemma sen jag var här sist.

Blev en hel del prover och ny antibiotika direktinsprutat igen samt en i tabblettform och sen är det sista dagen för inhallationsantibiotikan.

 

Låg ganska stilla och lugnt så att andningen var bra, men magen ville fortfarande bråka en del. Så fort någon nämnde något om mat så började jag må illa och det kändes som jag ville kräkas.

Efter lunch kom de med den nya medicinen, tog 20 min med droppåsen kopplad att få i sig.

 

Somnade sen en stund, för att försöka få tillbaka lite energi, men hinner inte vila länge här har man ju lärt sig förrän de har kommit på något som ska göras med en eller är det nåt piller som kommer eller prover som ska tas, eller mat och fika.

 

Kände att det började gå mot kväll för nu lugnade sig andningen och man har mycket lättare för att slappna av, blev kvällskaffe och tv för hela slanten, sen sovdags vid 23.00, efter en dag med bra men mest dåliga stunder, mycket svettningar och kämpande med andningen.

 

Torsdag den 18/7

Fick i mig lite frukost vid 8-tiden i slagsmål med magen, jag vann tror jag, fick sen min dos i armen och sen var jag ledig en stund tills läkarna kom och frågade hur de var, mest skit med gubben tyckte jag, men de tyckte jag såg lite piggare ut än igår och det får jag kanske hålla med om.

 

Matlusten var lite hit och dit även idag men mycket slem innebär ju att svampen frodas och då finns ingen mat eller drickalust.

 

Linda var uppe med lite småsaker som glömdes i tisdags och vi satt och pratade en lång stund, sen åkte hon hem för hon var trött efter att ha jobbat, men nu tror jag hon har lite semester framöver.

 

Sån där dag, ganska lik gårdagens. Mycket sova de korta stunder som går emellan upphostningarna.

 

 

Kommer nog mera imorgon om jag orkar, kram på er, sola och njut.

Det som kommer nästa gång leker man inte med.

Skrivet 130722

 

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0