130614-130616

Fredag den 14/6

Natten lugn och bra, morgonen likaså, kontroller vid 07.15 och ett stick i armen.

Slumrade till en stund, sen satte magen igång och mådde lite tjuvtjockt, väntade in maten och pillerna, fem minuter efter maten kom så stod de i dörren och skulle sätta ny nål och ge antibiotikan.

Då bad jag henne faktiskt att vänta en kvart tills jag fått i mig maten.

 

Kändes bra att få äta varm mat, och hinna lugna ner sig en tum emellan de olika sakerna som pågår.

När nålen var där och medicinen på plats så satte jag mig i fåtöljen och gjorde lite övningar med hantlen.

 

Läkarna kom efter en stund och de berättade att värdena hade blivit bättre vilket de säger varje gång men ändå känns det inte så. Crp-et hade sjunkt till 40, och blodvärdet hade blivit lite bättre.

Jag ställde en massa frågor till dem varför det inte går att sätta in starkare medel som klarar att ta bort bakterierna, eller behandla längre tid.

 

Måste ju finnas något man kan göra tycker man, hjälper det att jag kämpar och tränar, blir det någonsin så bra att man kan känna glädje av att göra något eller alltid tycka att det är så jobbigt att åka någonstans så man struntar helt och hållet i det för det känns så mycket skönare att bara ligga på sängen och andas så lugnt man kan.

 

Just nu är det inte ens kraft att hälla upp ett glas vatten utan att det kör ihop sig och man måste stå och pusta flera minuter, plocka fram tandborsten och borsta tänderna kräver full koncentration för att orka med de minuter det tar. Låter gnälligt, gäller att försöka kämpa sig upp igen.

 

Efter middag blev det dags för antibotika igen och sen 1 timme sov. Vaknade av att det var kaffe på gång, drack kaffe och sen fick de hämta syrgastuben till rollatorn för nu skulle gubben ut och gå.

Största viljan och envisheten påkopplad, gick korridoren fram och tillbaka 2 gånger, ca 60 meter med paus var femte meter, men jag gick. När man lugnat andningen kändes det lite bättre med luften.

 

Mådde hyggligt bra hela kvällen med dator, TV och telefon som kompisar, började tröttna framåt halv elva, nattade mig och myste en stund tills sista antibiotikan var inmatad vid 24.00.

 

 

Lördag den 15/6

En morgon med en lika trött sak som försökte bända upp ögonen vid halv åtta. Togs lite kontroller, syremättnaden var bra, 92 % och blodtryck fanns det också samt lite feber.

Lite illamående men inte så allvarligt utan att jag fick i mig frukosten, förutom detta otroligt torra bröd, närmare knäckebröd än vanligt ljust bröd i torrhet.

 

Låg kvar under täcket hela förmiddagen och småfrös med lite småkrämpor här och där i kroppen, kopplade upp datorn för att följa rallyt Dackefejden live. Båda svärsönerna var ju med och tävlade.

Fick på mig byxor och tröja strax innan middag så man var klädd tills maten serverades.

 

Dags för tankning i armen, dropp 20 minuter, sen tog faktiskt tröttheten över och det blev 1,5 timmes sova innan kaffet. Efter det och lite pustande och stånkande kom man igång och kände sig lite bättre, men bara lite.

 

Fick kvällsmat men ingen matlust var medskickad och det var ju lika bra det för de serverade gravad lax med cos-cos, lax får jag inte äta och det andra kan inte vara mat.

 

Fick två frallor med ost och en kopp kaffe istället, var helt klart bättre. Sen smög sig kvällen iväg med hjälp av Tomas Ledin show på tv-n. Resultaten från Dackefejden kollades och Växjöförarna höll sig framme, Svärsonen Erik och codriver Nina körde otroligt bra, Blev fyra totalt av 190 startande. Grattis. Tävlingen funkade jättebra, döttrar och fru samt många andra såg till det.

 

Och efter det kollade jag Midnattssolstravet från Boden, och vi fick in sjuan, yeeessss, 80 kr blev utdelningen.    Somnade vid 00.30.

 

 

Söndag den 16/6

Söndagsmorgon på hotellet innebär inte så mycket skillnad mot lördagen, så lite kontroller och frukost sen vilar man vidare. Eftersom det givetvis kom en period med illamående även idag så gav de mig ett intemåillapiller. Det hjälpte faktiskt efter en stund, men kom ändå inte igång idag.

 

Middagen kom in, smakade bra men hade inte ork att äta upp allt. Glass till efterrätt gick ner lättare, tur jag sparade lite plats.

 

Vid tvåtiden dök Tobbe, Anna och Maja upp och gjorde mig sällskap, piggnade till av detta, full fart på lilla Maja nu, 8 månader har hon blivit. Pratade lite rally och hus. När de åkt slumrade jag till en stund.

 

Vaknade av att en snygg och underbar kvinna väckte mig med ett hej, det var min älskade Anki. Vi pratade en hel del rally vi också, men också hur och vad man kan tänkas klara av om man nu skulle få tillbaka orken och komma hem, eller vi får ta en period på korttidsboendet igen. Hoppas inte.

Får se vad hemtjänsten har att erbjuda utöver den hjälp jag redan har.

 

Medan vi satt och pratade kom Linda och Ann in genom dörren, jättekul att det kom besök för jag blev kanonglad och då funkade allting, andningen var lugn, tröttheten bortblåst, blev ytterligare lite rally och sjuksnack.

 

Fick in kvällsmaten som jag åt halva portionen plus glassen, fick ostbågar av Linda till söndagsmys.

När de åkte kändes det gott att lägga huvudet på kudden och tänka tillbaka på hur trevligt det varit.

Älskar er alla.

 

Kvällen gick som en dans, avslutade med lite Wallander innan insomning vid 00.00

 

Nu skriver vi inte längre idag eftersom det slutar på + idag, kram på Er


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0