130618-130620

Tisdag den 18/6

Dags för stora provrörsmorgonen, prover till Lund och prover till läkarna här. Så vid halv åtta kom de och fixade det, sen blev det till att ligga och vänta på frukosten tills man blivit så hungrig att man tappat matlusten. Kom vid halv nio, fick i mig den till slut.

 

Hade också pratat med Lund och då bestämde vi att jag skulle ta mig ner till lungmottagningen och göra ett blåstest (spirometri) och väga mig på deras våg för att jämföra dessa värden med vad de var för ett och ett halvt år sen, senast jag gjorde provtagningar där. Blåset var nästan på dl samma värden som då och vikten var ett kilo lägre, 55,3 kilo idag.

 

Läkarna var inne och frågade hur det var idag, jo det kändes ganska bra nu när jag fått i mig piller och mat, samt vilat frukost en timme. De talade om att jag skulle vara kvar över helgen och inta antibiotika fram till måndag.

 

Eftermiddagen blev lite middagsvila, antibiotikan, fika, träning med sjukgymnasten och prata lite med Anki. Linda ringde också. Kvällen gjorde väl inget större väsen av sig utan snabbt var klockan sovdags, och därmed var tröttheten som bortblåst. Blev data och tv tills klockan var 00.15, sen sov.

 

 

Onsdag den 19/6

En trött och lite småjobbig morgon med mycket hosta och slem, jobbigt med frukosten men blev lite i magen ändå.

Ville bara sova, och så blev det också fram till elva för då tyckte jag att jag var tvungen att leta mig upp.

 

Tvätt och kläder på innan läkarna var inne och vände, hade inget nytt att komma med men fick en liten vink om att flåsandet efter minsta ansträngning kommer nog inte att försvinna även om man tränar upp sig, men blir lättare att hantera, detta eftersom lungorna är ganska skadade efter alla infektioner.

 

Eftermiddagen var fullbokad, skulle till frissan vid halv tre så de lovade att komma tidigare med antibiotikan, brukar få den vid 14.00 men skulle bli vid 13.00 istället, för det skulle sättas en ny nål också vilket kan ta en halvtimme innan de hittar något bra ställe som funkar.

 

Vid kvart i två hade ingen kommit, så jag ringde på klockan, vi är på väg sa de då. När hon kom ville hon börja med att sätta nålen, men jag tyckte när de nu kom så sent att de skulle kolla om den som satt där funkade så kunde de ju ge medicinen i den och sen sätta den nya imorgon eftersom den bara används en gång om dagen.

 

Den funkade, så hon kopplade dit droppet som tog 20 minuter att pumpa in, nu var klockan 14.00 så det skulle ju funka då. Var klart vid tjugo över, så då kom de med rullstolen och körde ner mig till frisören. Var lite uppstressad i andningen när hon tvättade, men lugnade sig så det gick snabbt och bra även med klippet.

 

Åter hemma på rummet och sängen för att fika och ta igen sig en stund. Slumrade lite så jag hörde inte ens när Anki kom. Hon hade med sig koncentratorn som jag har hemma, för jag tycker den har sämre effekt än när jag använder tuben eller den jag får på lasarettet, så nu ville de kolla den.

 

Vi pratade lite hur det gått för henne i lägenheten med sånt som ska borras upp på väggar och tak, och även lite om midsommarfirandet, vi var ju bjudna till Anna och Tobbe.

Jag är ju nu bjuden på landstingets firande på avd. 5, sal R, och Anki får nog trevligt hos Anna och Tobbe, för det är ju rallyfolk alla som är där.

Torsdag den 20/6

Vilken natt, kunde inte somna förrän vid ett, och vaknade sen till av att dörren öppnades och taklampan tändes vid halv tre och en annan patient kom in och trodde det var toaletten, nej det är dörren bredvid sa jag så då släckte han och gick.

 

Tog en stund att somna om, och vid fem var det dags för mig att leta toalett, sen somnade jag och sov till åtta utan att någon väckte mig. Var pigg då, så jag steg upp och tvättade och tog på mig kläderna innan frukosten kom. Efter den kom tröttheten igen, somnade till klockan elva.

 

Kom då en sköterska och satte en ny nål och sedan kom läkaren och talade om att de beslutat att efter helgen skulle jag börja med inhallationsantibiotika, den kan jag ju sköta hemma. Sa också att crp.et hade gått ner till nitton, men är en bit kvar tills det är bra.

 

Har idag mått både bra och varit seg och trött, men har ju inte hänt någonting extra på hela dagen, tog tag i mig vid halv sju ikväll och gick tre tur och retur i korridoren innan fikat, sen blev det bloggskrivande nu ikväll.

 

Nu är klockan 22.10 och dagen innan midsommar.

 

God Natt och kramar till Er alla, önskar alla bloggläsare och deras vänner en Trevlig Midsommar med bra väder och lagom med sill och nubbe.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0