130621-130623 Midsommar

Fredag den 21/6

Midsommaraftons morgon, solen skiner och jag känner mig i hygglig form innan jag hittat på något, mer än att de kollat syret, det låg på 95 %, kan undra om det är sant.

 

Så kom medicin och illamåendet i samma andetag, fick ett piller mot illamåendet och sen väntan på frukosten, blev bättre efter en stund och en timmes vila. Vid tio var man tvättad och påklädd för att klara årets längsta dag.

 

Erik, Tobias och Maja kom upp och hälsade på och önskade glad midsommar vid elva, och Maja var på riktigt lek/bus humör gick med på att sitta i sängen och greja med syrgasslangen och min inhallator, tyckte det var intressant. Tack för titten.

 

Lunchdags med sill och nypotatis skulle bli kanongott, men en stor besvikelse infann sig när man såg 2,½ sillbit och 1 st liten nypotatis, 2 dl gräddfil som flöt runt på hela tallriken. Detta var enligt min  mening något av det sämsta de presterat i detta kök, ändå har jag varit här ganska mycket de sista åren.

 

Nästan alla patienter hade fått 1 potatis, någon hade fått 2, i vanliga fall brukar det ligga 4-6 små potatisar på tallriken.

 

Sköterskan ringde till köket och undrade vad som var menat med detta, fick väl ett svar ungefär som att är det något fel så får vi väl rätta till det nästa gång, nästa gång är ju ett år framåt. Idioter i lasarettsköket är det ända jag kan säga. Varför inte skicka ner en skål med potatis direkt.

 

Fick min antibiotika och somnade till en timme, fikade och var sen ute i korridoren och gick.

Kvällen blev ganska jobbig fram till läggdags för då piggnar man alltid till, kollade TV.

Somnade en halvtimme in på midsommardagen.

 

Lördag den 22/6

Vaknade med massor av segt slem som ville upp, mådde illa och frös.

Skulle det bli en sån dag, kunde ju tro att man firat midsommar på gammalt vanligt vis, för då hade man ju dessa symptomer denna morgonen.

 

Fick anti må illa tablett och kollade tempen, lite feber var det, kröp under täcket igen och fick be dem komma med frukosten senare för nu hade den inte kommit ner, somnade en halvtimme och mådde bara lite bättre, försökte få i mig mat men blev halva gröten och halva ägget sen var det stopp.

 

Låg sen hela förmiddagen och mådde skit, försökte få i mig middagen men det gick inte heller, ingen matlust och när jag provade lite på kycklingen så var den dränkt i rosépeppar, staaaarrrrkkk för mina smaklökar. Fick 4 potatis idag, konstigt va. Åt upp efterrätten så det blev lite i magen.

 

Vid fikatiden kom Anki upp och då höll jag bara på att harkla mig, släppte lite efter att man fått kaffe. Pratade lite om vad de hittat på igår, men de hade skött sig allihop, bara det att de hade alla olika sillsorter utom matjesill som Anki älskar, men de hade mycket annan god mat så hon var nöjd.

 

Kvällsmaten var skinkjanssons som jag åt upp hela portionen, Hade fått energi och livskick när Anki hade varit här. Fick också en dos av svampmedicin efter maten.

 

Detta tillsammans gjorde att kvällen blev helt otrolig, jag mådde så bra som jag inte gjort på månader, gick till toa, stod och pratade, var uppe och gick och allt gick jättelätt, kunde tro att det var dödsrycket, men så får man inte säga. Mådde bara så bra.

 

Söndag den 23/6

Denna natt har innefattat någon typ av intervallträning, har vaknat till och kollat klockan en gång i timmen och sen somnat direkt igen, och ändå ganska pigg på morgonen.

 

Fick min inte må illa tablett för säkerhets skull och det var nog bra för idag var frukosten ännu senare.

När den kom var jag faktiskt hungrig, gröt, ägg och kaffe slank ner. Lite kontroller, syre 92 % och nu kommer vi till det tråkiga, vikten har minskat med 2,5 kilo under den tiden jag haft infektionerna.

 

Var uppe och gick samt tränade lite med hantlarna på förmiddagen eftersom det funkade hyggligt bra idag också.

Åt upp hela portionen med dillkött och potatis, det var jättegott + nyponsoppa och glass till efterrätt.

Blev sen vila på kudden tills klockan blev 2, fika, hästar på tv och sitt i sängen.

 

Kvällsmaten slukades med bra matlust också, svampmedlet har hjälpt. Blev 3-4 vändor i korridoren kväll, klarade 25 meter utan att stanna och vila, ändå inte så flåsig.

Men har haft 2 omgångar med harklingar och hosta på en halvtimme var, det suger kraft.

 

Nu är klockan 22.35 så nu ska jag krypa ner under täcket och lägga ytterligare en version av midsommarhelg bakom mig. Och ser fram mot min starroperation imorgon 13.30

 

Har ni haft det lika bra eller bättre än jag i helgen så ska vi vara nöjda.

Kram på Er alla /////


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0