130624-130625

Måndag den 24/6

Idag skall det hända saker, hoppas man är så okej att man klarar att göra gråstarrsoperationen.

Kände mig i ganska bra form, åt frukost och mediciner samt inhallerade, allt för att det skulle fungera så bra som möjligt.

 

Vilade en timme efter frukosten, sen ringde kompisen Bengt och undrade om jag orkade med lite besök, jo då det gör jag svarade jag så han var uppe en stund mellan elva och tolv.

Åt middag med god aptit, slappade en kort stund innan de skulle köra upp mig till ögonoperation, skulle vara där 13.30.

 

Blev rullstol med vidhängande syrgas, väl framme så fick jag droppar i tre omgångar och sen var det till att vänta, dels för att de skulle verka och för att det var sex patienter till  väntrummet.

Rullade på enligt löpande band principen men tog ändå tid, efter en timme och en kvart började det bli jobbigt att sitta i rullstolen och vänta.

 

Nu när det var nästan bara jag kvar så började jag känna behov av en toalett, sköterskan hjälpte mig in på en sådan, samtidigt kände jag att lugnet försvann, andningen började stegra sig rejält.

 

Tog mig över till toastolen försökte slappna av, gick så där men fixade det jag skulle göra, sen började tankarna glida iväg för jag hörde att de väntade på mig, nu gick andningen i topp, bara satt på toan och flåsade, sköterskan kom in och försökte lugna mig men med dåligt resultat, hon hjälpte mig med torkningen där bak, så jag kunde få upp byxorna.

 

Lugnade sig inte i andningen så hon ropade att de skulle köra fram en brits som jag kunde lägga mig på, efter ytterligare fem minuter hade jag kunnat varva ner så de hjälpte mig till britsen. Tog en stund till innan jag kunde svara läkaren på hennes frågor om vi verkligen skulle göra operationen idag eller att det skulle bli en ny tid, nej vi måste försöka idag blir inte lättare vid ett annat tillfälle.

 

Jag bad om att få ligga och vila en kvart så kunde de kanske ta någon annan emellan, det gick hon med på. Efter en dryg kvart kom hon ut och kollade hur jag mådde, hade lugnat ner mig helt ok.

De körde in mig i salen liggande på britsen, flyttade mig sedan i lugnt och makligt  tempo över till operationsstolen, var  som en tandläkarstol som de sedan sänkte ner så man låg plant.

 

De förberedde samtidigt som en sköterska gav mig bedövningsdroppar i ögat och tvättade med sprit runt ögat och i ansiktet, spolade en massa vätska  ögat. La sedan en duk över ansiktet med ett hål för ögat som klistrade fast sig runt ögat. Satte dit någon klämma som höll upp ögonlocket.

 

Spolade en massa vätska igen, kändes lite konstigt att det rann vatten i ögat men man blev inte blöt. Tände sen en stark lampa som man skulle titta på, började sen att göra något men kändes absolut ingenting, tog bort gråstarren med ultraljudsteknik och när allt var borta så placerade de en ny lins på ögat och donade lite med olika vätskor och sen var det klart, effektiv tid cirka 20 minuter.

 

Under denna tiden hade andningen varit jättelugn och inga host eller harklingar, var nog hyperkoncentrerad.

När jag sen flyttade mig till rullstolen så fräste andningen igång men bara lite, sen kom de och hämtade mig och körde upp mig till avdelningen. Då var klockan lite över fyra.

 

Vila och antibiotika samtidigt, kvällsmat och inhallation samt två alvedon för nu började det värka lite i ögat när bedövningen släpper, sen var vi ifatt rutinerna.

Satte på tv:n och märkte direkt vilken skillnad efter bara någon timme, kunde läsa texten och se färger helt klart, otroligt härligt att något kan bli bättre.

 

Tack Mita för du tjatade på mig, och dessa underbara människor som hjälptes åt att fixa det trots mina problem. Nu finns det ju en sak att vara lycklig över. Somnade gott vid 00.30.

 

 

 

Tisdag den 25/6

Matlust idag, längtade efter frukosten och åt med glädje. Blev däremot ganska förmiddagstrött så det blev en tupplur. Hade mycket rassel och slem i halsen, kändes jobbigt men förklaringen låg nog i att jag omedvetet höll igen slemupphostningen igår.

 

Anna messade att de tänkt komma upp en stund om jag orkade, klart man gör.

Läkarna kom och rondade med lite nya nyheter, från och med  torsdag skulle jag börja med inhallationsantibiotikakur på tre veckor  framåt, men den går att hantera hemma så blir jag bättre så får jag nog åka hem nästa vecka.

 

Däremot vet jag inte varför det inte tas några prover längre för att kolla crp och blodvärde mm. Man kan tro att de lagt ner och kör på lite måfå så länge, kan förstå dem när det inte går att hitta något som biter på bakterierna. De kämpar nog lika mycket som jag.

 

På eftermiddagen kom det tre underbara tjejer och hälsade på, jättekul, Anna, Linda och Maja.

Jag var lite trött och hög i andningen men jag tror inte att jag var för frånvarande mens de var här.

 

Fick besked om att det skulle vara vårdplaneringsmöte imorgon vid 10.30 så ringde till Anki och talade om det så hon kunde vara med.

Samtidigt som hon skulle ta med inhallationsutrustningen till den nya medicinen.

Svärmor Karin ringde och pratade en stund.

 

En totalt jobbig och tröttsam dag men förklaringen ligger väl i gårdagens kraftansträngning hoppas vi.

Sjukgymnasten var inne två gånger men vi fick hoppa över träning idag.

Blev lite lättare framåt kvällen så blev ändå inte sovdags förrän 24.00 efter ett långt socialt samtal med nattsköterskan om lite allt möjligt.

 

Dagens händelser får vänta tills imorgon, är för trött för mer skriv.

Tack och hej, kram från mej.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0