130425-130426

Torsdag den 25/4

Blev morgon idag med, men nu hade vi riktigt ont i bröstet vid vänster sida där de nedersta revbenen sitter. Blev kvar i sängen och plockade i mig lite yoggi och kaffe för att få något i magen.

 

Fick in alla mina saker till sängen så jag skulle klara mig därifrån tills hemtjänsten kom tillbaka vid lunch. Blev en enkel lunch, yoggi och macka sen somnade vi om igen med nya knip i magen och ont i sidan så fort man rörde sig.

 

Hade sovit en stund när lunchen skulle serveras, för de väckte mig när de kom. Tog mig upp till toa och försökte tvätta av mig  och därefter blev det kryp ner igen. Ingen mat passade så det blev lite kaffe, sen kunde hemtjänsten lämna mig igen, slöade på sängen med jämna plågor i magtrakten och i sidan.

 

Bestämde efter ytterligare någon timme att nu får du försöka dra på dig lite mjukisar och sitta upp en stund, tog lite tid men var uppe och fikade vid bordet, hittade en ställning som inte gjorde så ont.

 

Höll mig faktiskt uppe resten av kvällen trots att andningen och värken var hemsk emellanåt, lite huvudvärk som efterrätt fanns ju också. Tog tidig säng denna kväll. Somnade snabbt trots att jag legat nästan hela dagen.

 

Fredag den 26/4

Startade med den värsta huvudvärk och illamående jag haft på länge, låg och väntade på att hemtjänsten skulle komma vid halv åtta. Det gjorde de också, tog det lite lugnt och bad henne göra lite kaffe och lite yoggi i ett glas.

 

Pratade och undrade vad vi skulle göra, min tanke var bara ring en ambulans, eftersom jag pratat med lungmottagningen igår och då sa de att blev det inte bättre så skulle jag åka in.

 

Hon ringde till 112 och fick prata med sköterskan som också tyckte att hon skulle skicka ut en ambulans. Hemtjänsten ringde också till Anki och meddelade henne att jag åker in till akuten.

 

Låg bara kvar i sängen för var ingen ide att försöka ta sig upp, det klarade jag inte, tog väl en kvart innan de kom så de var snabba, de började med koll av syret och blodtrycket samt att sätta dit en nål.

 

Småpratade om hur de skulle få ut mig i ambulansen samtidigt som jag fick lite smärtstillande, de hämtade trappstolen och hjälpte mig upp i sittläge i den.

Körde sen ut mig till bilen samtidigt som  hemtjänsten plockade ner leg och plånbok och telefon.

 

Väl ute vid bilen skulle jag flytta över mig till båren och då blev det fart på andningen, stressade upp mig en del eftersom de stod och väntade samtidigt som det småregnade på oss.

 

Tog till slut mot till mig och kom över och sen in i bilen och värmen. Sen sa hon se opp for dårarna så åker vi.

 

När hon kört en stund så hade andningen inte lugnat sig, så det blev lite panik i bilen, och blåljus på sen gick det ganska skarpt i kurvorna, väl nere på akuten in på rummet, där stod 5-6 personer som kastade sig över mig med  syrgas och ekg och provtagningar, kände mig inte som att jag var riktigt vid medvetande.

 

Fick på masken med 15 liter syrgas/ min, kändes som huvudet skulle lyfta, men efter ca. 5-10 min så började andningen lugna sig, men illamåendet blev värre.

När de hade gjort båda mina armar fulla med blåmärken så körde de in mig på ava för  bevakning och väntan på röntgen.

 

Jag brydde mig inte om någoting, var helt slut, liggande i fosterställning, illamående och huvudvärk somnade jag nog till en stund. Kallsvettades med jämna  mellanrum.

Vet att läkare och sköterskor var där och pratade men vet inte vad de sa, var ganska borta.

 

Blev lite bättre framåt tidig kväll efter några påsar dropp, så efter flytt av röntgentider ett par gånger så kände jag att jag troligen skulle kunna klara det liggande i sängen.

 

Direkt efter röntgen var gjord så kom läkaren in och hade konstaterat att jag knäckt ett par revben av någon anledning som jag inte kan komma på, det var därför som andningen inte funkat och syret rasat ner till så låga värden så man mår illa och får huvudvärk.

 

Blev liggande på ava över natten med bevakning, syret steg lite efter hand, så de kunde justera ner det lite i taget, men prover och odlingar sa också att det fanns infektion i kroppen, CRP- på 80.

 

Något har hänt, vi hörs snart igen.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0