130518-130527

Lördag den 18/5

Jag sov bra på natten och kände mig något så när nu på morgonen. Låg kvar i sängen tills man hörde Maja joddla i köket, då var man bara tvungen att stiga upp och äta frukost med Anki och henne.

 

Med en sån solstråle vid bordet och hennes tjatter så var det den mysigaste frukosten på massor av år, glömde ju bort både andning och antimatlust. När frukosten var klar så satte Anki henne i sin sparkstol som hon kör runt med, och allt som står på golvet ska man köra på så det skramlar och låter, när Anki sagt nej och bannat henne så ler man lite och så försöker man igen.

 

Eftermiddagen blev min vilorast för Linda och Maja skull dra på shoppingrunda en stund. Anki tvättade bilen och donade i trädgården. Svärmor tittade förbi en stund.

Blev middag sen när de kom hem vid fyratiden, sen kom Tobbe hem från tävlingen och senare kom även Erik.

 

Framåt åttatiden blev det hemresa för allihop, och lite TV för oss, men inte så länge för man var ganska trött, sängen öppnade sig vid 22-tiden.

 

 

Söndag den 19/5

Trög morgon, kom inte upp till frukosten så jag bad Anki göra en macka som jag kunde ta senare.

Vände mig om och somnade till och vaknade vid tio. Tog mig efter mycket vilja och lite kraft upp och fick i mig mackan och en kopp kaffe, samt lite kläder.

 

Var inget gott väder idag, så jag återvände till sängen en stund till, medan Anki gick ner och packade saker inför flytten, är lite att packa, så kan man inte ens sitta eller stå och plocka ner i flyttlådor för andningens skull.

 

Kravlade mig upp framåt eftermiddagen när det var dags för mat. Lite bättre matlust nu så det gick ju helt ok att få ner maten. Kvällen bjöd som vanligt på något på TV, Mästarnas Mästare.

Vid tio kände jag att det började bli tröttsamt så då gick jag till sängs.

 

 

Måndag den 20/5

Vaknade vid tre för att gå ut och pinka, och det tog nästan alla krafter så blev en stunds flåsande innan man vågade och kunde lägga sig ner på kudden.

Samma sak igen vid lite över sex, verkade som man druckit rejält igår. När jag tog mig tillbaka var det lika jobbigt som i natt.

 

Låg vaken och jobbade med att lugna ner andningen, när den en stund efter sju blivit ok så somnade jag till och vaknade vid åtta, för att faktiskt vara påklädd när frukostvärdinnan kom in.

Efter frukosten och hjälpen gått så blev det sängen igen för nu kom tröttheten tillbaka. Sov till dess att de kom och skulle ge mig lunch.

 

Inte hungrig, körde lite upp och ner i magen, men fick i mig en halv portion. Satt sen upp i fåtöljen för att försöka komma igång lite tills Anki kom hem. Mådde inte så illa nu längre men fick inte flytta sig för mycket.

 

Kvällen blev helt kass, inga värktabletter hjälpte, men kom ner i sängen efter en timmes jobb med kläder och toa, då var klockan 22.00.

 

 

 

Tisdag den 21/5

Helt kass, ont överallt och svettades och frös lite om vart annat, låg kvar i sängen medan de tog lite prover för pk-värdet, försökte stiga upp men gick inte så hon fick ställa in frukosten vid sängen för orka till köket kändes omöjligt. Fick i mig lite yoggi och kaffe, sen låg jag och slumrade och kämpade med andning och illamående.

 

Vid tio gick hjälpen och jag somnade omgående och sov även idag till ett när hon kom igen och ville servera lunch, fick ner en pannkaka och lite mjölk. Höll mig sen uppe en stund tills de varit och gjort fika, blev sen lite ligg igen fram till Anki kom hem. Hon körde till tippen med bilen full med skräp, då blev jag sugen på ostburgare, så skickade ett sms att hon skulle köpa det.

 

Båda ostburgaren slank ner i min tomma mage, kändes gott. Satt sen i fåtöljen på kvällen fram till dess att kroppen började visa sig från sin dåliga sida, med ont och småkramper som är resultatet av att man blir trött.

 

Kändes jobbigt värre att få av sig kläder och komma ner i sängen, tog nog mer än en timme att få ro.

 

 

Onsdag den 22/5

Dagens morgon började exakt lika kass som igår, inget ville fungera och mentalt mådde jag helt uruselt, var rädd för att göra minsta lilla eftersom det kändes som luften skulle ta slut. Efter toabesök med ångest kom jag tillbaka till sängen, såg då att Anki inte åkt ännu så det lugnade mig lite, hon väntade några minuter extra för att jag skulle slappna av riktigt, sen kom ju hemtjänsten vid halv nio.

 

Låg sedan hela dagen i sängen under täcket, fick i mig lite mat under dagen. Kändes skönt att de kom och tittade till mig med jämna mellanrum. Funderade på att ringa till lasarettet men hade ju nyss kommit hem, så jag tyckte det skulle vända. Legat hela dagen och kvällen, tog mig upp och borstade tänderna och kunde ändå somna ganska snabbt.

 

Torsdag den 23/5

Denna morgon hade jag helst inte velat möta, ingen luft, mådde illa, ont i magen och huvudet, kom till toa på vingliga ben och hålla i sig, gjorde mina behov och likadant tillbaka.

Låg i sängen och mådde pyton, väntade på att hemtjänstpersonalen skulle om en halvtimme, började må mer och mer illa.

 

Äntligen skramlade det i dörren och jag ropade direkt, ta med baljan i badrummet, och hon hann precis in innan jag kräktes, vilken tur.

 

När jag blivit lite piggare så ringde jag till lungmottagningen så de ringde tillbaka efter en stund, fick då besked om att jag skulle omgående ta mig ner till avd. 5.

Mådde skit nu igen och ny kräkning, sen vila lite och samla sig för resa till lasarettet.

 

Bad hemtjänstvärdinnan ringa 1177 för att få en transport, hade ingen riktig ambulans inne så det fick gå med en så kallad lättambulans. Den kom vid elvatiden och jag klarade att ta mig ner för trappan till båren i små etapper.

 

Han spände fast mig och när vi kom ner till bilen skulle han skjuta in mig och då glömde han ju givetvis lyfta med syrgastuben så näsgrimman for iväg, jag blev rädd och började givetvis hyperventilera, tog en kvart innan man lugnat sig. Sen kom vi äntligen iväg, resan gick bra och kom på plats på avdelningen.

 

Blev prover och blododlingar, nålar och dropp, höjd syrgas och sen försöka vila, inte lätt. Läkaren kom in och pratade, sen blev det röntgen med konstaterande om infektion i övre luftvägarna.

Skulle sen lämna hostprov, och det var inte svårt eftersom hela halsen och lungorna troligen var fulla av slem, bara gurglade hela tiden. Satte nål och så blev det dropp hela natten, växlat med antibiotika.

 

Fredag den 24/5

Blev en omgång prover även denna morgon för att kolla Crp vilket låg på 122. Syresättningen på 89%.

Sen låg jag två timmar i framstupa sidoläge och mådde illa samtidigt som värken från mina revben också hade vaknat. Fick besked om att det blir en ny antibiotikakur, minst en vecka.

 

Låg bara i sängen resten av dagen, sov och försökte äta det de bar in till mig. Kändes som att det blivit lite lugnare i kroppen nu, men brukar kännas så när man väl är inlagd.

 

Lördag den 25/5

Ett prov idag bara, pk-värdet har sjunkt till 90 och syret tillbaka på 92%.

Slemmet däremot fanns kvar men inte så jobbigt som tidigare men andningen var fortfarande enormt tung och kunde inte göra någonting utan att man fick lite paniker.

 

Lugnar sig efter en kvart ungefär men kan hålla på att vara jobbig hela tiden. Sitter bara i sängen och glor, för orkar inte ens kolla på datorn på långa stunder, bara sitter med stängda ögon och känner krämpor och värk från alla delar i kroppen, sen kommer det sköna och bra stunder när det väl lugnar sig.

 

Får leva med detta tills vi kanske får svar framåt måndag tisdag, men känner att man är i alla fall där vården är.

 

Söndag den 26/5

Klockan 06.00 vaknade jag av att det var riktigt mycket slem i halsen som ville upp. Höll nog på en timme innan det mesta hade kommit upp, med hjälp av inhallation och vatten, blev helt slut, och somnade till en timme till sen.

 

Fick ner frukosten fast det tog en bra stund, sen blev det bara att ligga och försöka vila medans vissa hostattacker fortsatte att anfalla. Efter lunch och eftermiddagsdoserna började jag att må illa och kände mig kass, så jag fick nån extra tablett som tog bort kräkkänslan.

 

Kände mig sen piggare framemot halv tolv när man egentligen skulle  sova, men blev sittande vid datorn till klockan blev ett, hade visserligen bäddat ner mig och gjort mig nattaklar långt innan.

 

 

Måndag den 27/5

Tog ytterligare 6 rör med blod för prover till Lund och pk. Blev frukost och kontroller, vikt 56 kilo, syremättnad 92%, med syrgas 3,5 lit.

 

När läkarna kom och gick ronden så hade crp gått ner till 68 från gårdagens 90, så åt rätt håll. Ändå är man heltrött och ingen motivaton till att försöka komma igång, men de sa att det är infektionen som måste ge sig innan det vänder, matlust = inte mycket.

 

Bad också att han skulle ligga på läkarna i Lund om protokollet sen förra utredningen och att jag skulle vilja begära en ny utredning. Ska se vad vi kan göra, men nu är det detta med att få igång dig igen som gäller först.

 

Varit trött hela dagen, och gjort absolut ingenting, Pratade med Mita som var uppe en stund på eftermiddagen, hon hade varit här och tagit prover.

Sen blev det kortisondropp och efter det en påse antibiotikadropp.

 

Anki var uppe efter hon slutat jobba, vi pratade lite om helgen som varit och flytten nästa helg. Får se om man kommer hem till dess. Kvällen känns seg, lite täppt i näsan, så det blev beställning på näsdroppar.

 

Nu blir det inte mer läs denna gången, men kommer nog något snart, kram på er alla, älskar er.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0