131120-131123

Onsdag den 20/11

Pigg och glad som en lärka startade vi upp denna dag, låg och bara myste under ett varmt och gott täcke. Så kom sköterskan in och plockade fram piller och inhalationer samt hämtade frukostbrickan.

 

Fixade till detta och kände mig toppen, vilade en stund innan morgonhygienen, tänkte jag skulle duscha eftersom jag kände mig pigg. Ringde på sköterskan om hjälp med toabesök och duschningen.

Gjorde mina behov som kändes lite jobbiga idag, satt och slappnade av en lång stund.

 

Började spola och tvåla in fötter och ben, men där blev det stopp, vänta. Fick början till panik, luften tog slut tyckte jag, öka syrgasen och byt till masken ropade jag, kändes som en evighet innan det var gjort. Satt och försökte koppla av.

 

Funkade inte, så det blev att de fick köra mig till sängen och kalla på sköterskan så det fick bli lite morfin. La mig sen och vilade tills maten kom, då hade det lugnat sig. Ny spontan duschtid bokades tills nästa gång jag trodde jag skulle klara det.

 

Kvällen gick sen jättebra och somnade dödstrött vid halv elva.

 

 

Torsdag den 21/11

Idag var det en riktig racermorgon, sköterskan dundrade in och väckte mig så jag stog nog upp i sängen. Det var visserligen dags för uppstigning för klockan var halv nio, men det kändes som en tornado drog fram samtidigt som det hela tiden hördes att vi skulle ta det lugnt i min takt.

 

Läkaren var inne och pratade och talade om att ikväll börjar de med en 10-dagars kur med antibiotika. De vet ju inte vad det är för infektion så de provar någon sort.

 

Däremot tycker jag det vore enklare att jag får lite morfin när jag behöver det, sen mår man ju bra i 7-8 timmar innan en ny dos, då behöver man ju inte en massa annan skit.

 

Blev piller och inhalation och sen frukost. Efter detta kom toabesök och då började kroppen jobba i alla ändar.

Så då tyckte sköterskan att vi skulle tanka in lite morfin för att dämpa oron och värken som var lite överallt.

 

Hon blandade till en dos medan jag vilade någon minut, efter ca 10 min släppte allt det lustiga och andningen blev lugn.

Satt och funderade på lite allt möjligt som man skulle försöka intressera sig för att klara av som lite träning eller för att det skulle kännas kul.

 

Kvällsmaten slank ner och sen blev det slö slapp framför TV och dator. Tog inte så lång tid förrän tröttheten bara sköljde över mig.

 

Sen kom det en period med andningsproblem och oron började åka runt i huvudet. Sköterskan ringde efter nattpatrullen som kom och matade mig med en ny morfin dos inför natten. Sen somnade jag gott.

 

 

Fredag den 22/11

Inte ovanlighetens dag idag heller, kändes mest som att det skulle bli en hygglig dag.

Genomförde frukost och morgontoan inklusive hårvätt för att sedan returnera ner på en nu tillfixad före detta tygbomb.

 

Låg och funderade samtidigt som jag kollade lite tidningar. Kände att det började ta emot i andningen och krypningar och värken i bröstet smög sig på.

Ringde efter sköterskan som genast kom och blandade en dos med morfin, injicerade  den och sen tog det ungefär fem min tills man började må riktigt bra.

 

Vilade sen en stund fram till vi fick lite elvakaffe, och efter det blev det lite styrketräning. Käkade lunch och eftermiddagsslappade en halvtimme.

 

Kvällsmat ner i magen, gick lite trögt med maten, mådde lite småkvalmigt. Anki dök upp en stund och lämnade lite mer mediciner och pratade lite om vad som komma skulle, hon skulle ju gå på bowlingklubbens lottdragning i morgon lördag, och döttrarna skulle på julbord med sitt jobb.

 

Vid åttatiden fick jag be om en dos med morfin inför natten, kände att de jobbiga känslorna var på gång. Fikade och kollade TV fram till halv elva när Idol var slut, och jag med. God natt blev det då.

 

 

Lördag den 23/11

Vaknade med en obekväm andning och trötthet, började med inhalationen för att se om det gick att gå igång lite lugnt.

Kände att vi måste nog starta med morfinet idag, ringde på sköterskan så ringde hon till nästa, som hade befogenhet att ge morfinet.

 

Medan hon var på väg blev det tryck från den bakre avd. snabb hjälp till toa, och där brakade det till ordentligt, magen i onåd. Kan vara antibiotikan som ökar på trycket.

Tillbaka till säng och morfin, under täcket och huvudet på kudden en halvtimme, sen kändes det ok i alla ändar.

 

Då blev det 16 piller till ner i magen tillsammans med frukosten, därefter en slapparstund.

Kollade sen skidor på TV, och gjorde ett försök att hitta vinnare på V75.

Åt lunchen och kollade vidare på skidstudion och travet.

 

Kände att det var dags för morfinet innan jag kunde äta kvällsmat. Fick dosen och sen maten, började må riktigt bra inför kvällen, 7 rätt på hästarna, fruktat utdelning på 604 kr, men vinst, jipppieee.

 

Avslutade dagen med att se Bättre förr innan tröttheten trillade ner i ögonen. Har med hjälp av morfin haft en bra dag. Somnade vid elvatiden.

 

Nu orkar vi inte skriva mer idag/// skrivet den25/11 kl.22.00. Kram och god natt på Er.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0