131124-131126

Söndag den 24/11

Lugn och trivsam söndagsmorgon med start och andning, morgonsysslorna  rullade på i godkänt tempo. Efter vilan vände det som vanligt till sämre läge, så det blev en kallelse på sköterskan med morfindosen, och inta en sådan.

 

När det gått en halvtimme kände man sig helt ok igen, så då blev det på med kläder och lite sitta upp på sängkanten och träna låren lite. Var väldigt trött av någon medicin så jag bara låg och blundade och halvsov fram till 10.00.-11.00. då blev det tryck på knappen och hoppas att det höll sig till de hann in för nu var det bråttom. Gick precis, fullt tryck.

 

Dags för lunch i magen, som nu hade hur mycket plats som helst. Vilade upp oss en timme sen kaffe.

När jag vaknade till värkte det i bröstet och mådde lite illa med orolig andning.

Dags för ny morfindos, tyckte sköterskan.

 

Efter den dosen och kvällsmaten mådde man lite bättre igen, Anki var också nere och hälsade på.

Blev till att gratulera henne till vinst på gårdagens bowlinglotteri, summan är hemlig, skattemyndigheten kan man ju inte lita på. Ha, Ha.

 

Har varit en av de bra dagarna tack vare morfinet.

 

 

Måndag den 25/11

En riktig skitmorgon, blev väckt redan vid sjutiden, supertrött, visste inte vad jag var bara. Fick upp ögonen till slut och kunde lugna ner mig, vet inte vad som flugit i den normalt lugnaste sköterskan jag brukar ha. Hon ville skynda sig så vi var klara innan ronden tycke hon.

 

Problemet blev tvärt om med oro och tidspress så jag fick ta en morfinare direkt, inhalera, äta piller och så kom frukosten med varm gröt och varmt kaffe samtidigt som läkaren steg in genom dörren.

 

Hade väl bara det att jag krävt mer morfin och varit lite i oordning med magen i två dagar att berätta.

Hon tyckte då att hon skulle sätta in morfin två gånger om dagen, 09.00 och 15.00 permanent.

 

När hon var klar blev det värmning av frukosten och sen äta och vila, vaknade vid 11.00 men hade fortfarande ont i bröstet och vänster sida när jag andades in. Ytterligare en dos enl. sköterskan.

Mita var uppe på snabbvisit för jag var inte i form just då. Hade varit på kyrkogården för pappa skulle fyllt 83 år

 

Lunchdags och sen slappade jag hela eftermiddagen, var sen dags för första permanenta morfindosen vid 15.00.

Kaffe, sova en stund och sen kvällsmat, mådde bra en mindre stund för att sedan börja känna mig hygglig i kroppen.

 

Tröttheten kom tidigt, så jag kröp ner vid halv elva ungefär, och somnade ganska omgående.

En riktig skitdag, så nu hoppas vi på en bra dag i morgon.

 

 

Tisdag den 26/11

Vaknade lugn och behärskad med en skön känsla, låg och slappade, väntande på provtagningen som skulle tas innan frukost. Inhalerade så länge, tog sen proverna och fick frukost och piller.

Därefter var det dags för morfinen och sen piggnade man till, mådde bra hela förmiddagen, och skötte magen riktigt.

 

Efter lunch hade jag lite funderingstid, liksom trötthetstid. Linda ringde på väg hem ifrån Älmhult för att ta sig till Willys och leverera julstjärnor och hyacinter som det är drag efter just nu. Vi pratade nog en halvtimme.

 

När jag lagt ner telefonen så kom svärmor Karin och hälsade på, hon skulle ut till Öjaby och Anna.

Men tog genvägen över Birka först, då fick hon ju se hur man tankade morfin innan hon åkte.

 

Blev pannkakor till kvällsmat, sen skriva blogg och lyssnatitta på tv, kan ju tre saker samtidigt.

Anna ringde också och undrade hur det var.

 

En pigg och mycket bra dag har passerat, såna hoppas vi på mer av.

 

God Natt och stora kramar rullar på din kind…..


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara info?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0